Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jättehajpen Ajour sågas direkt

Publicerad: 18 oktober 2011, 07:58

Sydsvenskans Andreas Ekström sågar Ajour i dag. Han menar att sajten vid lansering är en besvikelse.


Ämnen i artikeln:

Andreas Ekström

Andreas Ekström. Foto: Pontus Tideman.

Alla är inte lika laddade inför Ajours lansering. Sydsvenskans journalist Andreas Ekström sågar sajten i dag och menar att Ajour inte lever upp till hajpen. Åtminstone inte ännu.

”Det är aldrig rättvist att oreserverat hissa eller dissa en ny mediesatsning efter de första publiceringarna. Alla behöver tid på sig att hitta formen. Ändå hänger besvikelsen tung över hela projektlanseringen”, skriver Andreas Ekström i sin text om Ajour.

Dessutom är han kritisk till finansieringsplanen för Ajour.
”Den ekonomiska verkligheten är bister för journalistiken just nu. Det är ingen liten ironi att Ajours grundare i flera fall försörjer sig som konsulter, och tar betalt av etablerade medieföretag för att tala om hur de ska förhålla sig till det nya läget. De är alltså exakt lika finansierade av de gamla modellerna som vilken kommunjournalistik i papperstidning som helst.”

Men han skriver ändå att han håller tummarna för att Ajour ska kunna förändra journalistiken och affärsmodellen för medierna.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Andreas Ekström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.