Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jätteökning för Spotify

Publicerad: 13 juli 2012, 12:46

Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon

Enligt Grammofonleverantörernas förening, GLF ökade den totala musikförsäljningen hela 30,1 procent under det första halvåret 2012. Digital försäljning stod för 63,5 procent av marknaden och den fyiska musikförsäljningen fortsatte att tappa. Nästan 4,4 miljoner album såldes under det första halvåret.


Av den digitala försäljningen så stod streaming för 89%, vilket också  innebär att streamad musik stod för mer än hälften av all såld musik

För streamingtjänsten Spotify är detta en positiv utveckling och man  uppvisar starka siffror. Bland annat ökade man sina utbetalningar till  rättighetsinnehavare med 77 procent under första halvan av 2012

-       Den största majoriteten av våra intäkter går tillbaka till  rättighetshavare - runt 70%. Det stora skiftet i hur svenskar lyssnar på  musik visar tydligt den positiva effekten som Spotify haft på den  svenska marknaden, som led stort av piratnedladdning för bara några år  sedan, säger Sofie Grant, presschef på Spotify i en kommentar.

Även skivindustrin välkomnar utvecklingen och är idag positivt inställda till Spotify.

Man är till och med så optimistisk att det finns förhoppningar om en ny guldålder:

- Nästan fyra år efter lanseringen av Spotify ser vi nu en klart  tydlig positiv utveckling, både för branschen i stort och för vår del.  Vi är idag tillbaka på intäktsnivåer som vi såg under 2004, och om det  fortsätter i samma takt kommer vi att vara tillbaka på samma omsättning  som vi hade under CD-skivans glansdagar inom bara några år. Vi har sett  en stor förändring i musikkonsumtion, där musikfans lyssnar på mer musik  i en laglig miljö. Det leder till att intäkterna ökar hela tiden och  artister får betalt varje gång deras musik spelas. Våra artister får  betydande intäkter ifrån Spotify, som idag är vår största inkomstkälla i  Sverige. En följdeffekt är även att vi investerar stort i nya talanger,  säger Per Sundin som är VD för Universal Music i Sverige.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.