Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 mars 2013, 11:21
Krisdrabbade klädbolaget JC har slagit till med en e-postkampanj i samband med Internationella Kvinnodagen. Kampanjen har väckt upprörda reaktioner och har lett till en större genusdiskussion på Facebook.
Ämnen i artikeln:
Crocker”Just nu får alla tjejer 50 procent på en överdel från Size 8 Needle eller Crocker när du köper ett par tjej-jeans från valfritt märke till ordinarie pris.”
Så lyder budskapet från JC dagen till ära – det vill säga Internationella Kvinnodagen.
Tillsammans med budskapet finns ett foto på en lättklädd, smal kvinna som blickar in i kameran iförd Crocker-jeans och Crocker-skjorta.
Reaktionerna har inte låtit vänta på sig på Facebook.
En kvinna har tänt en rejäl genusdiskussion. Så här skriver hon:”Om vi för en stund bortser ifrån att jag inte förstår varför ni tror att jag vill ha e-post av er så känner jag för en liten sakupplysning. Internationella kvinnodagen är inte internationella spamma kvinnor med sexistisk reklam-dagen.”
En annan kvinna skriver:
”Det här var ovanligt smaklöst.”
En ytterligare:
”Att det finns ett klädmärke som heter Size 8 Needle, är inte det helt sjukt?!”
Men det finns också en hel del som inte riktigt förstår upprördheten.
En av männen svarar exempelvis:
”Om du nu får ett sånt här mejl och du tycker att det är sexistiskt så varför ska öppna upp de ens och sen klaga?”
Och genusdebatten i full gång för närvarande.
I skrivande stund har inlägget 2 055 likes och 298 delningar.
Kvinnan som var braständaren avslutar sitt inlägg med:
”Om ni vill uppmärksamma internationella kvinnodagen nästa år så föreslår jag att ni gör det i rätt anda. Kanske skänka en krona för varje såld sak till UNICEFs satsning för att flickor ska få gå i skolan. Eller något annat som inte är osmakligt. Fast tittar man på många av era bilder här tror jag inte riktigt att ni förstår konceptet osmakligt”
Resumé har sökt JC för en kommentar.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Crocker