Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

JCDecaux börjar redovisa klimatavtryck per reklamkampanj

Publicerad: 23 februari 2022, 09:19

Magnus Heljeberg, vd JCDecaux

Utomhusbolagets klimatberäkning ska ge reklamköparna insyn i hur mycket koldioxidutsläpp deras kampanj ger upphov till.


Ämnen i artikeln:

JC Decaux

Som en del av hållbarhetsinitiativet bekostar JCDecaux bekostar klimatkompensationen för samtliga kunder. 

- Vi är stolta över att kunna garantera samtliga våra kunder att ett köp hos oss alltid är 100 procent klimatneutralt. Att redovisa utsläppen per kampanj går helt i linje med vår ställning att alltid vara helt transparenta ut mot kund. Man ska veta vad man köper och vilken påverkan det har på miljön och man ska känna sig trygg med att alla avtryck kompenseras, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux i ett pressmeddelande.

Klimatredovisningen är gjord enligt GHG-protokollet (en internationell redovisningsstandard)  och framtagen i samarbete med ClimatePartner som är ett av de större globala företagen som beräknar företags klimatavtryck. 

Klimatberäkningen redovisar koldioxidutsläpp per reklamskyltsenhet som ser olika ut beroende på skyltens format och om den är digital eller analog.

Beräkningen är baserad på en stor del parametrar, exempelvis tryck och frakt av affischer, transporter ut till skyltarna, el och belysning under kampanjens gång, el för trycket av affischerna, pappersförbrukning, affischering, avfallshantering, datakapacitet och administration.

Alla kunder får en personlig qr-kod vid köpet av en kampanj och denna går till en kampanjsida hos ClimatePartner där klimatavtrycket för den köpta kampanjen redovisas.

Helena Westin, ordförande för Komm, hoppas att fler mediebolag ska följa JCDecauxs initiativ.

– Jag hoppas att fler medier följer efter så att vi som bransch kan vara en konstruktiv del av lösningen på vår tids största utmaning. Tänk den dag då vi kan skapa en mediemix där vi vet klimatavtrycket och kan använda koldioxidavtrycks-fakta som en del av beslutsunderlaget.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

JC Decaux

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.