Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Jesus kristus Zlatan, det var inte bra”

Publicerad: 22 December 2016, 14:45

Irena Pozar, Simon Strand och Frida Siversen Ljung.

När året snart är slut låter Resumé ett antal branschpersonligheter att ge sin syn på 2016. Den här gången går turen till Irena Pozar, Simon Strand och Frida Siversen Ljung.


Ämnen i artikeln:

Simon StrandIrena Pozar

Irena Pozar, chefredaktör veckorevyn.com

Årets mest samtida?
"Alla som sitter i framsätet på bilar och filmar det. Det räcker nu."

Årets ängsligaste?
"Audis agerande i Kakan-gate"

Årets upplevelse:
"VR, alltså det ÄR coolt."

Årets klyscha:
"Att använda "godhet" som skällsord"

Årets story:
"Macchiarini-affären"

Årets reklam:
"Filip och Fredriks auktion i Musikhjälpen. Det blev reklam för ALLT liksom."

Årets dumhet:
"Delmon Haffo när han kallade S-ministern Annika Strandhäll för hora."

Årets drama:
"Kan bara svara "Skam", även om det är annan typ av "drama" som efterfrågas."

Nästa år lovar jag:
"Att vara skitsnygg på mitt bröllop."

Det ska jag göra i jul:
"Äta ost och svennefieras ytterligare."

Simon Strand, pr-konsult

Årets mest samtida?
"På ett globalt plan: folkomröstningar där populistiska kandidater och rörelser vunnit överraskande mot ”etablissemanget” eller ”eliten”, oavsett om det har skett i Storbritannien, USA, Colombia eller Filippinerna. Både här hemma och internationellt skulle jag säga att 2016 var året då Facebook blev ett verktyg för politisk påverkan på allvar, samtidigt som gamla bastioner i samhällsdebatten, som DN Debatt, knappt synts till alls. I kommunikationsbranschen kommer 2016 också kommas ihåg som ett år då många varumärken politiserades, av sig själva och av andra. Kod 291 och rapporteringen av sexuella övergrepp i Kungsträdgården i början av året blev startskottet som präglade mediedebatten, och de strömningar som präglar den, för resten av året."

Årets ängsligaste?
"Alla som känner sig tvungna att producera så mycket content som möjligt, när det som världen egentligen behöver är mindre mängder content."

Årets upplevelse:
"När jag och Nille af Ekenstam var på resa till Silicon Valley för Lufthansaprojektet Reality Tours. Eller när jag åkte med Jacob Mühlrad, kompositören, till New York inför hans uruppförande i Carnegie Hall, och vi passade på att åka vattenskoter runt Manhattan. En fantastisk upplevelse. Bra träning var det också – man var helt slut i benen efter 2,5 timmars åkning. Att åka vattenskoter runt Manhattan är sedan dess min favoritträningsform."

Årets klyscha:
"Att likställa etablerade nyhetsmedier med medielandskapets alternativa undervegationer, vilket under året har blivit allt vanligare även bland etablerade debattörer. De som ogillar kulturrelativism är ofta häpnadsväckande förtjusta i kanalrelativism."

Årets story:
"Jag läste att Hillary Clinton och John Podesta var med i en ’child prostitution ring’. HELT sjukt! Bra att en beväpnad kille gick dit och undersökte saken."

Årets reklam:
"När man ska uppsummera året i december är det lätt att vara Q4-biased, men det måste väl ändå vara Mannequin Challenge för Mannekängindustrin?"

Årets dumhet:
"Pokemon Go. Vilket trams."

Årets drama:
"Grand Hotel-konferensen!"

Nästa år lovar jag:
"Ingenting. Det är alltid bäst att dra ned omvärldens förväntningar så mycket det bara går."

Det ska göra i jul:
"Jag firar julen i den östgötska orten Valdemarsvik. Dagarna kring jul brukar vara de dagar på året då jag går ned mest i varv, så jag kommer sova mycket. Sedan blir det jobb i mellandagarna."

Frida Siversen, copywriter DDB Stockholm

Årets mest samtida?
"Sociala drönar-influencers med VR-brillor på sig. Skoja! Hm, vet man ens vad som kan anses vara verkligt samtida ännu? Men kul och givetvis viktigt att jämställdhet blivit lite "trendigt". Nästa år kanske det blir folkligt. Skoja igen!"

Årets ängsligaste?
"När Zlatan bytte plats på barnen i sin sista PSG-match. Jesus kristus, det var inte bra. Ville så gärna uppskatta epilogen också men det blev så chosigt; jag kände tyvärr ingenting - och då gråter jag ändå till typ "Niklas Mat"."

Årets upplevelse:
"Snapchat kanske? Gillar verkligen snapchat! Upplever mycket gott genom detta medel."

Årets klyscha:
"Karaktären Kent Ekeroth. Vilket manus. Vilka scener! Det går liksom inte att skapa det där."

Årets story:
"Att Rob förlovade sig med Blac Chyna som har barn med Tyga som i sin tur dejtar Robs syrra Kylie! Men nu verkar Blac Chyna ha lämnat Rob med deras supernyfödda barn Dream!"

Årets reklam:
"Visst blev man glad av #OptOutside för REI? Gillar enkla grejer som bara e...smarta. McWhopper var ju också sådär...smart. Hatt på mark för dessa tu!"

Årets dumhet:
"Man ska inte sparka på den som ligger men Postkodlotteriet ligger inte va? Deras filmer gör att man ställer sig en fråga. Frågan är: Får man verkligen göra såhär? Vafan, ge tanten nyckeln bara?!!! Borderline sadism! Kram :)"

Årets drama:
"Skam. Blir såpass glad av den."

Nästa år lovar jag:
"Att ta bort blocken på mina högstadiekompisar i sociala medier. Måste börja ansvara för min egna bekväma bubbla."

Det ska jag göra i jul:
"Fira med familjen i idylliska Borlänge. Blir nog en vända på Kupolen också. Sen ska jag till NYC och äta mat, jajebus."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Simon StrandIrena Pozar

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev