Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Jobba med sociala medier kan en kompetent journalist lära sig”

Publicerad: 10 Mars 2015, 14:49

Schibstedhuset i Stockholm.

Foto: Björn Elgstrand.

(UPPDATERAD) Fackklubben på bemanningsföretaget Schibsted Media har skickat ett kritiskt mejl till ledningen. Orsaken är att Aftonbladet, mitt under pågående omorganisation, har rekryterat en ny medarbetare utifrån till Viralredaktionen. I eftermiddag har klubben fått svar från ledningen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLajkatSchibsted Media

Resumé rapporterade igår om ett internt missnöje på Aftonbladet mot att tidningen rekryterar ny personal till viralsatsningen, samtidigt som flera erfarna medarbetare har lämnat i samband med omorganisationen. Från bemanningsföretaget Schibsted Medias sida finns det också en ilska mot att Aftonbladet värvar medarbetare utifrån istället för att ta in redan tillgänglig personal.

I ett uppmärksammat uttalande sa Schibsted Medias facklubbsordförande Anna Flytström:
–  Att jobba med sociala medier är inte någon kompetens, utan ett arbetsverktyg.

Nu vill hon korrigera sin sista mening, som fått mycket kritik, till:  
– Att jobba med sociala medier är något som vi anser att en kompetent journalist kan lära sig och som många medlemmar redan arbetar med.

I dag har klubbstyrelsen på Schibsted Media skickat ett mejl till Aftonbladets ledning där de ställer sig frågande till rekryteringen av Nyheter24:s nyhetschef Matilda Andersson till Viralsajten i förra veckan.  

"Den nyheten väckte många och starka reaktioner hos våra medlemmar eftersom det därmed blir en tjänst mindre som är tillgänglig för SMAB-personal. Det väcker även en hel del frågor som det i transparensens tecken vore bra om ni kunde besvara" skriver de.

Klubbstyrelsen vill bland annat ha svar på vilken kompetens de bemanningsanställda saknar som gör att de inte kunde få den nya tjänsten. En annan fråga lyder: Har de från Schibsted Media AB som sökt tjänsten ens fått komma på intervju? Dessutom undrar de fackliga om ledningen undersökt om det finns personer internt som passar för tjänsten.

Brevet är undertecknat av Anna Flytström, Katarina Wendelin, Henrik Ståhl, Nivette Dawod, Ida Gustafsson och Marcus Hassel.

Fackklubbstyrelsen fick svar på frågorna under eftermiddagen, berättar Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén för Resumé. Han hänvisar till ett skriftligt svar i ett mejl:

"Frågorna handlade om varför Aftonbladet rekryterat en medarbetare externt på den nya tjänst som utlystses för ett par veckor sedan. Vi har svarat att medarbetaren har den kompetens, erfarenhet och profil som efterfrågades. Ansökningarna till den aktuella tjänsten har gåtts igenom och bedömts. Totalt i den här processen har vi hanterat 945 ansökningar. Vi är mycket glada över rekryteringen som ytterligare kommer att stärka vår satsning på viral journalistik.

Vi förstår oron, som är naturlig i den slutfas av nedbemmaning och omställning som vi just nu genomgår. Vår ambition är att vara klara med den här processen inom ett par veckor."

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.