Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Johan Hakelius om DN:s planer: ”De gör det för att retas”

Publicerad: 12 februari 2016, 12:59

Johan Hakelius om DN:s plan att starta magasin.

Foto: Andreas Elgstrand

Johan Hakelius är inte orolig över att DN startar en direkt konkurrent till Fokus. ”Jag har skrivit en och annan sak om DN på sistone”, säger han.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterDNFokusJohan Hakelius

Resumé kunde tidigare idag berätta om Dagens Nyheter planerar att starta ett veckomagasin som ska utkomma varje fredag eftermiddag. Premiären blir i vår och tanken är att magasinet ska gå på mellan 200-300 kronor. Chefredaktör Peter Wolodarski säger att namnet kan komma att bli DN Fokus.

Fokus nya chefredaktör Johan Hakelius och Peter Wolodarski har haft sina duster. I december så skrev till exempel Johan Hakelius en artikel om hur Dagens Nyheter under hösten kunnat liknas vid ett propagandaorgan, kritik som Peter Wolodarski besvarade i Resumé.

Johan Hakelius själv verkar inte speciellt orolig för vad som komma skall.
– Jag ser det inte riktigt som ett hot.

Varför tror du DN visar intresse för namnet Fokus?
– Det här med namnet är bara för att retas. Det kan man få bjuda på. Om jag förstår det rätt som det beskrivs är det något annat mot vad vi gör. Det är återtryck av gamla artiklar från en papperstidning. Det är sådant som stora tidningar har gjort länge. Därför kommer inte detta som en stor överraskning, säger Hakelius och fortsätter:

– Det kan vara en så enkel sak som att jag har skrivit en och annan sak om DN på sistone. Men det är inget som kommer hålla mig sömnlös om nätterna. Jag ser det snarare som så att de tycker att vi gör ett bra jobb.

Johan Hakelius tillträdde på Fokus i början av januari.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.