Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Johan Hakelius om kritiken: ”Jag röstar ju inte ens”

Publicerad: 14 augusti 2015, 09:26

Johan Hakelius

Johan Hakelius vill sätta innehållet i centrum för att göra Fokus lönsam. Tidningens digitala resa får någon annan sköta. – Det är inte alls min styrka, säger den nye chefredaktören till Resumé.


Ämnen i artikeln:

FokusJohan Hakelius

Fokus sökte en person med digital spetskompetens. De fann Johan Hakelius – åsiktsmaskinen, stilisten och anglofilen i tweed, men utan Twitter. Utnämningen förvånade många och fick Henrik Frenkel att avgå som styrelseordförande för FPG Media. Den som vill se hur han kommer att sätta sin prägel på Fokus får vänta Johan Hakelius är i färd med att skriva en biografi över Björn Rosengren och kommer därför att tillträda som chefredaktör först efter årsskiftet.

– Jag har inte haft en fast anställning på 13 år. När Fokus dök upp slog det mig att det vore kul att göra något annat än att skriva kolumner och gå tillbaka till att jobba helhjärtat med en publikation. En tidning som har politisk tyngd och stilistisk höjd. Det finns inte så många kvalitativa publikationer av det här snittet kvar i Sverige. En sån här chans kommer inte så ofta.

Vad ser du som din största utmaning?
– Liksom alla publikationer handlar det om att få in pengar för att tidningen ska gå runt (Fokus samlade förluster uppgår till närmare 100 miljoner kronor reds. anm.) Det är de allmänna villkoren på mediemarknaden. Det roliga blir att lista ut hur man löser detta. Här tror både jag och ägarna är att fortsätta låta Fokus starka innehåll stå i centrum. Jag tror att vi behöver oss både när det kommer till innehåll och distribution. Jag tycker att vi har en bra utgångspunkt med en upparbetat läsekrets och en stilistisk ambition. Vi står inför förändringar när det kommer till Fokus digitalt.

Vilka förändringar kommer du att genomföra?
– Det är lite tidigt att säga. Nu i ett första skede handlar det för mig om att lära känna redaktionen. Oavsett vad som kommer att göras så vet jag att vi sitter på rätt redaktionell kompetens för att genomföra förändringarna. Jag tror att Fokus måste få en starkare röst och kanske också en tydligare position i debatten. Fokus ska tala till hjärtat inte bara till hjärnan.

Fokus har brottats med ekonomiska problem sedan starten. Vad kommer du att ha för ansvar här?
– Jag har en affärsutvecklande roll och det ligger i mitt ansvar att förbättra ekonomin. Samtidigt som vi växt i antalet läsare och nu är större än affärstidningarna. Men det går inte längre att växla antalet läsare mot annonser. Vi har idéer för hur vi ska kunna ta betalt för innehåll på nätet. Det finns fördjupande texter som inte nödvändigtvis behöver publiceras i papperstidningen. Innehållet är vår konkurrensfördel och när det gäller digitala affärsmodeller så får vi pröva oss fram.

– I andra hand skulle Fokus kunna utveckla nya affärsmodeller såsom bokklubbar, poddar eller föreläsningar, men det måste hela tiden ha koppling till Fokus kärnverksamhet.

Kommer du att förändra något när det kommer till innehållet och de områden ni bevakar?
– Inte i den meningen att något kommer att försvinna. Tidningen har en bevakning av svensk partipolitik som särskiljer sig. Här har Fokus en positiv nördighet som är en stor styrka enligt mig. Vi gör liknande fördjupningar kring näringslivet som inte har blommat ut till fullo. Sedan finns det andra sfärer såsom vetenskap, det som sker på universiteten och kultur där jag tror att vår befintliga redaktion kan göra ett bra jobb.

I uppdragsbeskrivningen inför rekryteringen stod det att de sökte en person som kunde hitta Fokus plats på den digitala marknaden. Hur är din kompetens här?
– Det är inte alls min styrka. Min kompetens ligger i innehållsbiten och det är just innehållet som måste vara det centrala i Fokus identitet. När vi kommer göra förändringar digitalt kopplas annan kompetens för att hitta de lösningar som passar. Det digitala är en stor utmaning, men jag kommer aldrig att inbilla mig att jag är en digital expert.

Från vänsterhåll är det många som har reagerat på att Fokus tar in en chefredaktör med konservativ profil. Hur kommer det att spegla innehållet?
– Jag har inte själv sett reaktionerna, men förstår att utnämningen väcker känslor. Jag är inte förvånad och hade blivit besviken annars. Men Fokus har aldrig varit en politisk tidning på det sättet och kommer inte att bli. Jag tycker hela diskussionen är löjlig. Karin Pettersson har en tydlig socialdemokratisk profil. Under hennes fem år som chefredaktör tror jag få upplevde Fokus som en sossetidning. Martin Ådahl gjorde inte Fokus till en centertidning. Jag röstar ju inte ens, men förstår ändå att jag har hamnat i ett fack.

– Det vi ser ute i debatten är ett klimat där den som skriker höst är starkast. Det är märkligt att du måste stå för yviga vänsteråsikter – annars är du Sverigedemokrat. Samtidigt måste du attackera vänstern med spetsiga argument – annars är du kommunist. Det finns en polarisering och där ska vi inte gå i fällan. Fokus ska handla om raka motsatsen.

Henrik Frenkel tyckte inte att du var rätt man för jobbet. Varför skulle du säga att du är rätt person att leda Fokus?
– Det beror på vad man vill ha. Jag har pratat med Henrik Frenkel och upplevde inte någon konflikt. Han ville ha en chefredaktör som också skulle fungera som vd. Jag förstår det argumentet även om jag inte delar uppfattningen. Vi har sätt flera exempel på att publisherrollen inte fungerar. Ofta blir det en dålig chefredaktör, inte sällan en dålig vd. Det finns få undantag och jag tror det är svårt att spela båda rollerna. Jag och styrelsen är överens om att en tidning som Fokus behöver en chefredaktör som helt dedikerat ska jobba med innehållet.

I dagsläget skriver Johan Hakelius texter för sju olika publikationer bland kan hans kolumner läsas i Aftonbladet och Affärsvärlden.
– Jag kanske lägger ner alla mina kolumner. Men just Aftonbladet vill jag gärna ha kvar om jag får. Den konkurrerar dessutom inte med Fokus på samma sätt som exempelvis Affärsvärlden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FokusJohan Hakelius

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.