Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Johan Norberg: "Journalistisk guldålder"

Publicerad: 3 December 2014, 09:15

Journalistiken befinner sig inte i kris bara för att papperstidningarna är på väg bort. Det hävdar författaren, dokumentärfilmaren och journalisten Johan Norberg i sin nya bok "Leva och låta dö". Boken är finansierad via crowdfounding.


Ämnen i artikeln:

Glenn GreenwaldJohan NorbergEbayESPN

Johan Norberg menar att det aldrig har funnits en bättre tid att vara mediekonsument.

Han tar bland annat upp Virginia Postrel, som är framgångsrik chefredaktör för Reason, vilket han ser som ett av landets mest spännande politiska och kulturella magasin.

Johan Norberg frågade henne vad man ska följa för tidskifter i USA och fick svaret att hon inte läser tidskrifter längre trots att hon är tidskriftsmänniska.

Hon läsare snarare spännande artiklar och bloggposter oavsett var det är publiceras.

Han tar upp ett liknande exempel med SvD:s chefredaktör Fredric Karén:
"Jag har varit mycket på nätet de senaste fem åren och då kommit ifrån tidningen. Det var mer enskilda storys som jag sögs in i eller blev väldigt intresserad av."

Johan Norberg berättar att han själv brukade läsa fem morgontidningar, men inte gör det längre.

Han menar att tidningar befinner sig i kris bara för att de är byggda på det enda sätt som var rimligt i en värld utan internet och att om man byggde om skulle man ha ett nätverk av medarbetare, som ofta jobbar hemifrån och anlita den som kan mest på sitt område utefter behov.

Det stora problemet för massmedier länge har varit att människor tycker att det som händer närmast dem är viktigare än nationella nyheter, men att det är omöjligt för en traditionell tidning att beskriva alla lokala händelser, enligt Johan Norberg.

Och det är här som internet kommer in i bilden.
"Utrymmet räcker inte, och man kan inte anställa tillräckligt många reportrar. Men på internet är utrymmet inte begränsat och i varje kvarter finns det hundratals potentiella reportrar", skriver han.

Han tycker att vi upplever en journalistisk guldålder just nu.
"Många av de mest spännande journalisterna skapar egna plattformar som ger dem ett stort oberoende i förhållande till traditionella medier."

Här nämner han exempelvis New York Times Nate Silver, som genom sina statistiska analyser förutspådde presidentvalet i 50 delstater år 2012.

Han har nu lämnat tidningen för att starta en blogg i samarbete med ESPN, där man bevakar politik, ekonomi och idrott med matematiska metoder.

The Guardian-journalisten Glenn Greenwald avslöjade Snowden-läckan och utvecklar en plattform för oberoende journalistik i samarbete med Ebays grundare Pierre Omidyar.

Ezra Kein på Washington Post har startat ett nytt mediebolag inom ramen för Vox Media och har tagit med sig många kollegor.

Huffington Post började som en blogg år 2005 men har idag 850 anställda.

"De anställer medan dagstidningarna avskedar. 468 digitala medier har skapat 5 000 heltidsjobb, enligt Pew Institute.", skriver Johan Norberg.

" Innovation och konkurrens brukar gynna konsumenter och skada gamla producenter. Men just den här gången talar och skriver vi bara om den ena effekten, bara om skadan. Kanske för att den denna gång drabbar just dem som har till yrke att tala och att skriva.", skriver Johan Norberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.