Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Johan Stael von Holstein tar upp kampen med Facebook – igen

Publicerad: 10 Maj 2012, 08:18

Johan Stael von Holstein och moderatorn Claes de Faire, chefredaktör på Resumé.

Foto: Andreas Elgstrand.

It-entreprenören och Icon-grundaren Johan Stael von Holstein öppningstalade under den andra och sista dagen av Stockholm Media Week. Han gav klara besked om att han gör nya försök med att ta upp kampen med Facebook efter att han blivit utmanövrerad av en investerare kring sin senaste satsning Mycube.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media Week 2012

– Jag har ett par stycken bolag på gång. Jag är ju för gammal för att starta nya bolag så min plan är att gå in och hjälpa unga entreprenörer som gör de förändringar som måste ske på nätet, säger Johan Stael von Holstein.

Bolag som han nu har gått in i heter bland annat Spinglo, vilket är ett socialt media där människor ska bli fria och ha rätten att arbeta och sälja inom sitt nätverk.

Han har även gått in i Whispering Labs, där företagen tar tillbaka sin digitala identitet och kontroll.

Ett ytterligare bolag är Showmybuy, där e-handelsköpare får betalt för att marknadsföra sitt köp.

Det sistnämnda bolaget har fördubblat försäljningen för e-handelsbolag på fyra månader, enligt Johan Stael von Holstein:

– Jag har ingen cash numera eftersom mitt innehav sitter i noterade bolag så jag går in och arbetar för ägande, säger han.

Han uppger att hans stora mission numera i livet är att hjälpa människor att få tillbaka sin digitala identitet.

Johan Stael von Holstein menar att i ett informations- och kunskapssamhälle måste man få betalt för sin information:

– Jag tycker inte att det är så konstigt att västvärlden håller på att falla samman, Risken är att det blir som i Sovjet där en vd och taxichaufför hade samma lön. Man får heller inte glömma att medellivslängden i Sovjet är 48 år, säger Johan Stael von Holstein.

Han  menar att det egentligen inte är värdet på själva informationen som har gått ned, utan distributionskostnaden.

Han tar upp det här med sina 100 krönikor för Metro som gav 4 000 kronor vardera.  Då han frågar hur många som har blivit inspirerade av krönikorna räcker halva publiken upp handen:

– Det är en jävla kick för mig. Det är mycket mer värt än att jag nyligen förlorade 120 miljoner kronor, säger Johan Stael von Holstein.

Då moderatorn Claes de Faire frågar vad man ska lägga sina pengar på om man sitter på fem miljoner kronor att investera blir svaret att man ska satsa på bolag som gör det möjligt att tjäna pengar.

Här menar han att det Facebook håller på med är helt uppåt väggarna:

– Om jag trycker på en like-knapp när jag befinner mig på en restaurang så ska jag fanimej ha ett glas champagn. Mina barn lägger flera timmar per dag på Facebook. Det är är gratis barnarbete, säger Johan Stael von Holstein.

Han får då frågan hur det kommer sig att han själv har nära 5 000 vänner på Facebook?

– Det är det gamla vanliga hålla dina vänner nära dig, men dina ovänner ännu närmare. Om du ska göra revolution måste du befinna dig nära presidenten så du kan skjuta den jäveln, säger Johan Stael von Holstein.

Han tycker också att världen måste sluta stirra sig blind på alla ingenjörer och vad de utlovar. Han exemplifierar med telefonens utveckling:

– Det var först när man släppte telefonen fri som det verkligen började hända något. Jag vill kasta in en handgranat i den socialistiska kristallkulan och skapa en himmel av glittrande stjärnor, säger Johan Stael von Holstein.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Stockholm Media Week 2012

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.