Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Johanna Sahlman: ”Vi borde fokusera mer på att ta hand om de kunder vi redan har”

Publicerad: 25 April 2020, 07:19

Head of Halebop, Johanna Sahlman, inspireras av humor från Killinggänget och memeparaden under coronakrisen. Här berättar hon varför varumärken borde lägga större vikt på kommunikationen mot de befintliga kunderna.


Ämnen i artikeln:

HumorHalebop

Hur har du upplevt de här veckorna?
Telekombranschen har inte drabbas så hårt som vissa andra av corona, så det känns kanske fel att klaga, men det här har nog varit de absolut tråkigaste veckorna i min karriär. Jag saknar mitt team och inser hur mycket energi jag får av andra människor och vad enkelt det är med problemlösning när man kan sitter ihop.

Vad har den här tiden väckt för tankar?
Hur oerhört snabbt fokus kan skiftas och beteenden förändras, så vikten av att snabbt kunna ställa om och ifrågasätta. Jag tycker också att det är intressant att se hur myndigheterna har agerat i sin kommunikation, där vikten av att äga initiativet och att vara först med informationen har trumfat medieträning och snärtiga oneliners.

Hur tror du att vår bransch kommer att vara förändrad när vi befinner oss på andra sidan?
Det stora är väl den push framåt som digitaliseringen medför, inte så mycket nytt där, men jag tror att det blir tydligt varför vi behöver jobba som det står på alla fina konsultbilder: Snabba beslut och kort time to market blir A och O för att kunna hänga med. Glöm 12 veckors processer för att ta fram nytt material till marknaden. Även om osäkerheten kring Corona skingras kommer vi ju ha kvar en ekonomisk osäkerhet över en lång tid framöver.

För oss som företag borde det vara en uppmaning att fokusera mer på att ta hand om de kunder vi redan har. Hade varit fint att se fler kampanjer som adresserar befintliga kunder. Med det sagt borde ju CRM och befintliga kunder bli en ännu mer integrerad del i både varumärkesarbetet och kanalmixen. För kreatörssidan innebär det kanske att det blir viktigare med starka koncept som funkar i alla kanaler. Det blir för fragilt att hänga upp kommunikation på enskilda händelser och enskilda kanaler.

En kampanj/marknadsföring, egen eller andras, som du inspireras av just nu:
Jag tycker att Telias kampanj #ensammatillsammans är fin. Enkel, snabb, med ett tydligt budskap.


Populärkultur som har betytt mycket för dig i ditt liv och din karriär:
Med risk för att avslöja hur oerhört gammal jag är får jag nog ändå svara Killinggänget på den. Tycker även att de humorkonton och memesparaden som dykt upp under coronakrisen har varit fantastiska att ta del av. För mig är humor ett tecken på begåvning och att kunna träffa rätt med humor är kanske det svåraste man kan göra.

En plats som betyder mycket för dig som du längtar till just nu:
Jag längtar till en by i Frankrike som heter Collioure, mina föräldrar hade sommarhus där.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

HumorHalebop

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.