Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jonas Bonnier: ”Aldrig varit så roligt att jobba med media”

Publicerad: 7 januari 2013, 09:33

Foto: Peter Jönsson.

”Det har aldrig varit så roligt att arbeta med media som just nu.” Det tycker Jonas Bonnier, enligt en intervju med interntidningen Insidan. Han anser det är just i tider med förändring som möjligheterna, dramatiken och passionen uppstår.


Ämnen i artikeln:

Jonas BonnierBonnier Tidskrifter

Jonas Bonnier fattade beslutet att föra samman månads-, special-, affärs-  och populärpress inom Sverige till ett enda förlag - Bonnier  Tidskrifter - för tolv år sedan.

Ihop med Bonniers magasin i övriga  delar av Skandinavien blev Magazines sedermera en affärsenhet inom  koncernen.

Jonas Bonnier ansvarar idag för totalt 190 magasinstitlar/varumärken.

På frågan vad amerikanska Bonnier Corporation, ingår i Magazines, har gett verksamheten ger han svaret:
”Det  var ett dyrt köp, det var alla företagsköp som gjordes åren 2006-2008  efter det därefter har följt fem konjunkturmässigt trista år.”

Jonas  Bonnier anser att den amerikanska magasinsmarknaden ligger långt före  Sverige och att det finns betydligt mer digitala annonspengar i USA än i  Europa.

Han tycker också att det är spännande tider vi lever i:
”Det  är i tider av förändring som möjligheterna, dramatiken och passion  finns. Det gör det roligare att arbeta med media nu än någonsin förut”,  säger han till Insidan.

Bonnier Tidskrifter tvingades göra sig av med  60-talet personer, varav 50 på frivillig basis, förra året på grund av  de pågående förändringarna i mediekonsumtionen och andra  omvärldsfaktorer.

Jonas Bonnier tycker ändå att Bonniers långa  historia gör att man har god erfarenhet av att tiderna förändras samt  att distributionstekniker och affärsmodeller ”kommer och går”:
– Det  gör att vi till skillnad från många andra vågar fatta långsiktiga  beslut. Och viktigare ändå: det gör att vi vågar tro på vad vi gör i en  tid av allt större nervositet och kortsiktighet.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.