Media
Jonas Bonnier: ”Aldrig varit så roligt att jobba med media”
Publicerad: 7 januari 2013, 09:33
Foto: Peter Jönsson.
”Det har aldrig varit så roligt att arbeta med media som just nu.” Det tycker Jonas Bonnier, enligt en intervju med interntidningen Insidan. Han anser det är just i tider med förändring som möjligheterna, dramatiken och passionen uppstår.
KB
Karl-Johan Byttner
Jonas Bonnier fattade beslutet att föra samman månads-, special-, affärs- och populärpress inom Sverige till ett enda förlag - Bonnier Tidskrifter - för tolv år sedan.
Ihop med Bonniers magasin i övriga delar av Skandinavien blev Magazines sedermera en affärsenhet inom koncernen.
Jonas Bonnier ansvarar idag för totalt 190 magasinstitlar/varumärken.
På frågan vad amerikanska Bonnier Corporation, ingår i Magazines, har gett verksamheten ger han svaret:
”Det var ett dyrt köp, det var alla företagsköp som gjordes åren 2006-2008 efter det därefter har följt fem konjunkturmässigt trista år.”
Jonas Bonnier anser att den amerikanska magasinsmarknaden ligger långt före Sverige och att det finns betydligt mer digitala annonspengar i USA än i Europa.
Han tycker också att det är spännande tider vi lever i:
”Det är i tider av förändring som möjligheterna, dramatiken och passion finns. Det gör det roligare att arbeta med media nu än någonsin förut”, säger han till Insidan.
Bonnier Tidskrifter tvingades göra sig av med 60-talet personer, varav 50 på frivillig basis, förra året på grund av de pågående förändringarna i mediekonsumtionen och andra omvärldsfaktorer.
Jonas Bonnier tycker ändå att Bonniers långa historia gör att man har god erfarenhet av att tiderna förändras samt att distributionstekniker och affärsmodeller ”kommer och går”:
– Det gör att vi till skillnad från många andra vågar fatta långsiktiga beslut. Och viktigare ändå: det gör att vi vågar tro på vad vi gör i en tid av allt större nervositet och kortsiktighet.”