Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jonas Bonnier ger inte upp hoppet om nordisk tv-jätte

Publicerad: 21 januari 2013, 09:50

Bonnier och Egmont lyckades aldrig skapa en nordisk tv-koncern förra året. Bonnier-chefen Jonas Bonnier räknar dock med att göra ett nytt försök.


Ämnen i artikeln:

EgmontJan SchermanJonas BonnierTV4

”Vi lyckades inte denna gång, men vi kommer säkerligen att prova igen”,  säger Jonas Bonnier till norska branschtidningen Kampanje.

Han räknar  med att en eventuell försäljning av danska TV 2 skulle kunna ge en ny  anledning till att samordna public service i Norden.
– Förr eller  senare kommer danska TV 2 till försäljning och då kommer säkerligen de  nordiska aktörerna som har intresse och redan bedriver verksamhet i  Norden, Bonnier, Egmont och finska Sanoma, visa intresse för att delta i  en diskussion, säger Jonas Bonnier till Kampanje.

Han menar att det  också fortfarande finns relativt många aktörer i de nordiska länderna,  medan marknader som Tyskland och England har betydligt färre aktörer än  exempelvis Norge och Sverige.

Här måste man gå samman om man ska klara  att konkurrera med jättar som Amazon och Netflix, resonerar Jonas  Bonnier.
– Det är inte optimalt, säger han.

Enligt Kampanje har det nordiska tv-kriget redan pågått i flera ronder.

En rond var 2004 då Schibsted började köpa in sig i TV4 samt lade ett bud på Finlands största kommersiella kanal.

En ytterligare skedde i samband med A-pressens försäljning av TV2.

En  tredje rond var när Bonnier ville samla den nordiska tv-marknaden i en  större enhet som skulle innehålla Telenors tv-distributör Canal Digital  samt betal-tv-kanalerna C More och TV 2 Sport och TV 2 Premier League.

Förhandlingarna  bröt samman mellan Jan Scherman och Egmont-cheferna, där den  förstnämnde beskyllde Egmont för bedrägeri, enligt Kampanje.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.