Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jonas Bonnier: "Inte en fiber i kroppen säger att det är fel beslut"

Publicerad: 29 maj 2013, 08:06

Jonas Bonnier

Foto: Peter Jönsson

Jonas Bonnier flyttar med familjen till USA och börjar skriva igen. Han har funderat länge, men någon efterträdare finns inte. Och han ångrar inga affärer. Resumé fick första intervjun efter avhoppet.


Ämnen i artikeln:

Jonas Bonnier

Varför och just nu?
– Det här är inte ett beslut som har med jobbet att göra, utan ett beslut som har med livet att göra. Jag har aldrig tyckt att det är samma sak. Jag är en skrivande människa som i januari 2004 började som vice vd på Bonnier och gjorde ett uppehåll i skrivandet, det blev tio år.

Men varför nu?
– Tajmingen är väldigt bra att återvända till livet som är mitt. Efter maj står Bonnier finansiellt starkare än vi gjort på sju, åtta år. Det känns stabilt på alla håll och kanter, även om det blir fortsatt tufft.

Hur då finansiellt starkare, nyckeltal?
– Vi har en tillgänglig likviditet på 7,5 miljarder, vi har en gearing (förhållande skulder/tillgångar) som efter maj kommer att ligga på 0,77, vilket är mycket bättre än på länge. De senaste två, tre åren hade jag inte kunnat fatta det här beslutet.

Vad ska du göra?
– Jag ska jobba mer med de amerikanska verksamheterna som styrelseordförande och naturligtvis skriva.

Vad?
– Det tycker jag som skribent att man ska berätta när man har skrivit, inte när man ska skriva det.

Ska du flytta till USA?
– Ja. Min dotter studerar där sedan ett och ett halvt år. Jag har bostad på Manhattan och vi flyttar dit efter årsskiftet. Jag kvarstår som vd under det här året.

Efterträdarfrågan är inte löst?
– Jag kan verkligen inte säga något om den.

Men vad har ni vidtagit för åtgärder inom företaget?
– Nu får styrelsen ta ansvar för att inleda rekryteringen av min efterträdare enligt alla konstens regler. Skälet till att vi säger det här nu är att man ska kunna göra en ansvarsfull överlämning utan tidshets och felaktiga beslut.

Du riskerar att bli en "lame duck" resten av året?
– Det är självklart så att ju snabbare styrelsen har ett svar på efterträdarfrågan desto bättre. Under sommaren har många av verksamheterna sina minst intensiva månader, då får styrelsen fyra månader fram till september.

"Bonnier ska bli dubbelt så stort", sade du kaxigt när du tillträdde i januari 2008. Såg du riskerna på marknaden då?
– Nej. Det fanns inga tecken på att uppgången skulle brytas.

När upptäckte du att det blir tufft?
– Med Lehman Brotherskraschen i september 2008.

Då insåg du att ni köpt i marknader som riskerade kopiöst med stryk?
– Fast både 2008 och 2009 tjänade vi väldigt bra med pengar i Amerika. 2010 och 2011 gick det ner, 2012 var ett ruttet år så nu ligger vi på minus där. Men det är klart att priset kunnat bli betydligt lägre om vi köpt efter kraschen. Med facit i hand kan man säga att tajmingen var fel. Men rent strategiskt tycker jag fortfarande att vi gjort rätt affärer, men uppenbart vid fel tillfälle. Priset var absolut för högt. Men vi har en enorm uppgång på digitala intäkter och vi ser fortfarande inte taket. Vi har mer digitala intäkter i USA än upplageintäkterna.

Vad är du besviken på då?
– Vi gör de bästa digitala versionerna av våra dagstidningar och magasin och ändå har vi, eller hela branschen, inte kommit längre i omställningen till digitala intäkter. Jag tycker vi är bäst, vi är skitduktiga, och ändå har vi inte kommit längre.

Någon affär du är missnöjd med?
– Nej, min största frustration är att den digitala omställningen går så segt. Och det är inget Bonnierproblem.

C More-köpet var väl för dyrt?
– Det är den sämsta tajmingen med köp två månader före Lehman. Det hade vi kunnat köpa billigare ett år senare.

Eller tidigare?
– Eller ett par år tidigare.

Du har byggt om koncernen i omgångar, varför?
– Jag tror att en organisation i en turbulent omvärld bör förändras. Det är en annan värld än för sex år sedan. Nu har vi två lager, Bonnier AB:s styrelse och bolagens styrelser. Sedan har vi ordnat bolagen i sju affärsområden utan styrelser. Förr hade vi tre nivåer.

Är ni så platta ni kan bli?
– Ja, och det har varit viktigt att inte lägga beslut i affärsområdena, men att ge dem sju väldigt tydliga ledare som leder via bolagens styrelser. Jag har sju extremt bra personer, nu är generationsskiftet helt genomfört.

Vissa stora ägare har ventilerat missnöje med ditt sätt att styra?
– Jag tycker tvärtom att jag känt, även om det låter konstigt, ett stöd från samtliga stora ägare.

Inför SF-försäljningen var det väl tydligt att den största ägaren (Jeanette Bonnier som har 10 procent av aktierna) inte var nöjd med upplägget?
– Man ska ha olika uppfattningar i olika frågor. Det ju media vi pratar om, en bransch som älskar dramatik, jag älskar det också. Det är positivt med olika uppfattningar, jag tror inte på hierarkisk information. Sedan ska någon bestämma tydligt och absolut. Men det ska baseras på öppenhet och debatt. SF var en stor affär som ska diskuteras och ifrågasättas. Det beslut som fattades var alla väldigt nöjda med. Ett jättebra exempel på att diskussionen fungerar.

Har du känt dig utsatt från medierna?
– Alla branscher älskar att prata om sig själva, men medierna har fler plattformar att göra det på. Klart att det är ett jobb som är iakttaget. Det finns fem sajter som har som uppgift att bevaka medierna och den största medieägaren. Jag är van vid det och tycker att det är en självklarhet.

Är det kul att vara ute i medierna?
– Hehe, det är nyttigt och på både gott och ont. Det är bara att suga i sig.

Har du haft kul på jobbet?
– Jag har jobbat i Bonnier i 25 år i olika jobb. Om det är roligt hänger ihop med livet, det verkliga livet färgar jobbet man har. Jag har haft många roliga jobb. Jag säger som rockartisterna, den senaste låten är alltid den bästa.

När bestämde du dig för att sluta?
– För ett par veckor sedan, riktigt ordentligt. Men vi har förstås pratat om det i familjen mycket längre.

Hur känns det i dag, lättnad?
– Nej, inte alls. Det känns lite läskigt, men nu nästan bara sorgligt, jag har jobbat med så otroligt många bra människor och det kommer att ta slut. Men inte en fiber i kroppen säger att det är fel beslut, det är rätt för Bonnier och mig.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas Bonnier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.