Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jonas Bonnier, världens dyraste chips och självmordstankar

Publicerad: 14 Oktober 2016, 10:51

Förre Bonnier-vd:ns karriär som författare, chips som förutspår finanskrasch och stark läsning om självmordstankar. Det är några av ämnena i chefredaktör Johan Såthe i veckans krönika.


Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Förra veckan avslöjade Resumé ett omfattande missnöje på Expressen TV mot den egna redaktionen.

Resumé sökte ihärdigt Expressens chefredaktör Thomas Matsson och tv-chefen Bella Levy. Vi fick nöja oss med en kortfattad mailkommentar från den senare, där hon inte svarade på våra frågor. Jag kan tycka att mediechefer, som någon mening själva lever på att få andra makthavare att ställa upp på intervjuer, borde ha en mer generös och öppen attityd. Även om frågan är obekväm.

Hade vi velat prata om hur fin den nya studion är hade vi sannolikt fått prata med Bella Levy. För ett par dagar sedan skrev Thomas Mattsson på sin blogg om strategin för Expressens tv-satsning.

Även medieanalytikern Fredrik Wass har skrivit om Expressens tv-strategi på sin blogg på DI Digital:

"Expressens chefredaktör Thomas Mattsson gick längst genom att slå fast att Youtube och Facebook kommer vara den totala plattformen för tv i framtiden", skriver Fredrik Wass.

Bakom den analysen finns förklaringen till varför kvällstidningarna satsar så många miljoner kronor på att göra tv. I mitten av maj skrev Resumés reporter Leif Holmkvist om Expressens ekonomi och tidningens satsning på tv.

Saxat från magasinet Resumé från den 19 maj:

Gunilla Herlitz, vd för Bonnier News (idag Anders Eriksson, reds anm), ser Expressens storsatsning på tv som nödvändig:

– Det finns en stor efterfrågan bland våra yngre användare. Och många
lösningar med våra annonsörer förutsätter en rörlig komponent.

Hon medger att tv-satsningen är både dyr och än så länge olönsam:

– Det är en mycket stor satsning. Nej, den är inte lönsam och jag
tror inte att den lönar sig nästa år heller. Men det är svårt att isolera alla
tv-intäkter från övriga intäkter, eftersom vissa annonsaffärer som innehåller
tv bokförs som annat.

Hur rimmar då Expressens storsatsning med Bonnier ABs uttalade mål
att samordna rörligt?
– För Expressens räckviddstillväxt och förmåga att ta marknadsandelar är satsningen nödvändig. Men Expressen och DI samarbetar kring tv och vi har ju samordnat annonsförsäljning, hr, it, inköp och en rad viktiga funktioner i Bonnier News.

Men TV4 och Expressen-TV är inte samordnade?
– Visst, vi har en ägare med ett företag som gör broadcasting. Vi kan ju inte avstå från att utvecklas och konkurrera på våra marknader för den sakens skull.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson vill inte heller jämföra
sig med TV4:

– Vi gör olika produkter. TV4 och Nyhetsbolaget gör snygg
broadcast, vi gör digital tv live nära nyhetsflödet. Vi är i en uppbyggnadsfas
och då blir det mycket nyhets-tv, som är billig. Framgent kommer vi kanske att
köra längre format och liksom Aftonbladet teckna produktionsbolagsavtal.

Apropå billigt, någon sade att ni satsat bortåt 150 miljoner på tv?
– Haha, nej långt därifrån, men jag önskar att jag kunde ha svarat ja. Vi har 60 anställda som kostar kring 50 miljoner om året, vi har två nya studios, men teknikkostnaderna är inte alls i den storleksordningen.

Men kan ni räkna hem satsningen?
– Min motfråga är då om du kan räkna hem de svartvita bilderna i tidningen, ledarsidan eller kulturen? Man kan inte isolera rörlig bild från den övriga verksamheten, det ska ses som en investering. Det mediehus som försöker räkna fram en ROI (return on investment/red anm) på tv kommer inte att våga satsa.

Thomas Mattsson bemöter med kraft de kritiker som talar om att
"bygga kostnadsberg":
– Tv är en strategiskt viktig satsning för nyhetssajter som vill vara fortsatt attraktiva. Det är helt nödvändigt om man vill vara primär nyhetskälla och helhetsleverantör av nyheter. Moderna publicistiska sajter som ska konkurrera med Facebook Live, Youtube, Periscope eller Instagram måste ha ett omfattande erbjudande om rörlig bild. Digital nyhets-tv är nu i den fas av utveckling som mobilen var för några år sedan. Det är en ödesfråga för alla nyhetssajter.

Men ett paradoxalt faktum är att Expressen i fjol hämtade omkring
70 procent av sin vinst på 88 miljoner från papperstidningens bilagor.
Tidningen pendlar kring 100 000 i såld upplaga och andelen boxviner stiger
bland pappersannonserna, vilket brukar betyda prispress.

Slut citat från Resumés artikel.

Det ska bli mycket intressant att se vad som händer med Expressens och Aftonbladets tv-satsningar framöver. Men jag tror att man måste hitta sätt att lyfta intäkterna för att kunna fortsätta satsa på den här nivån.

***
Skriver den här texten från London, där jag går Berghs nya intensivkurs "Action for innovation". Vi har träffat flera byråer och start-ups som drivs av just innovation. Det är mycket lärorikt, inspirerande och kul. Jag lämnar en mer utförlig rapport till nästa veckas fredagskrönika.

***
Pr-konsulten Kalle Dixelius analyserar valet av nobelpristagare i litteratur på Facebook:

Dylan ska läsas, inte lyssnas på. Och på svenska är han ännu bättre:
"Nåväl, jag ser att du har på dig din helt nya pillerask-hatt av leopardskinn
Nåväl, jag ser att du har på dig din helt nya pillerask-hatt av leopardskinn
Nåväl, du måste berätta för mig
Hur ditt huvud känns under någonting sådant
Under din helt nya pillerask-hatt av leopardskinn"

***
Då man läser det här vet att det går lite för bra för Sverige och att en börskrasch kan komma vilken minut som helst.

***
På torsdag nästa vecka delar Resumé ut priser till Sveriges bästa marknadschefer på en stor gala på Berns i centrala Stockholm. Det är nästan slutsålt men kolla med Josefin Ekman om det finns några ströbiljetter kvar att köpa. Du når henne på josefin.ekman@resume.se.
Vi har intervjuat förra årets vinnare, Volvo marknadschef Per Carleö

***
Förre Kanal 5- och TV3-chefen Patrick Svensk gick på Facebook till attack mot att hans idol Kim Källström, numera studioexpert, fick snacka för lite i halvtid i matchen Sverige-Rumänien.

Så här skriver han:
"Visst, tekniskt fel kan väl hända. Men varför flyger Kanal 5 in världens bästa Kim om han inte får avsluta en hel mening i paus? Visst, på min tid hade vi s k "make goods" också (att kompensera annonsörer för dåligt med kontakter) men ni kan ju inte köra 14 min reklam och 1 min analys".

Jag håller med. Men med tanke på vad rättigheterna för elitfotboll kostar numera är det inte konstigt att kanalerna försöker att få igen så mycket som möjligt av sina investerade miljoner.

Kan det vara så att Femman tappat något av sitt intresse för att hålla uppe den redaktionella kvalitén när TV4 snart ska ta över sändningarna?

Patrick Svensk är för övrigt värd att följa på Facebook. Han har många tänkvärda och roliga utläggningar om medier och politik.

***
Finns det någon svensk offentlig person som håller på Donald Trump i det amerikanska valet?

***
Älskar finansthrillers, både i bok- och filmform. Det ska bli mycket intressant att läsa Jenny Hedelin och Christer Ager-Hanssens bok om kraschen i HQ Bank.

***
Börspoddens sågning av Affärsvärldens fond vad inte nådig.

***
Har inte hunnit ta del av Publicistklubbens debatt om debatten om debatten om debatten i efterhand (finns på nätet). Men utgår från att alla eventuella frågetecken om public service framtid rätades ut och Jan Helin och Janne Josefsson sjöng "we shall overcome" i stämmor.

***
Bonnierkoncernens förre vd Jonas Bonnier har lämnat chefandet och skriver numera romaner och filmmanus från USA. Nu ska ett av hans manus, om helikopterrånet i Västberga, bli film med Jack Gyllenhaal i huvudrollen. Det är ändå lite imponerande. Läs mer här.

***
Som alla trogna Resuméläsare vet publicerar vi varje vecka tre utgåvor av vårt digitala analysbrev Resumé Insikt. Breven finns i tre editioner, här kan du läsa vad veckans brev handlar om:

Media.
Marknad.
Kommunikation.

Av många intressanta artiklar den här veckan slår jag ett extra slag för redaktör Billy Anderssons analys av hur så kallade "Influencers" fungerar. Du hittar hela analysen i Resumé Insikt Marknad.

Inte prenumerant? Det fixar du här. Och du vet väl att många företag betalar sina anställdas prenumerationer av medier som de behöver för att kunna sköta sitt jobb?

***
Byrån DDB:s förre vd David Sandström har blivit pappa. Grattis! Detta kommer att ta ditt ledarskap till nya höjder.

***
Författaren Liv Strömquist tycker i DN hon ser ut som "disharmonisk Malin Berghagen". Genial formulering.

***
Har bara några sidor kvar av Alex Schulmans roman "Glöm mig", den är mycket gripande och läsvärd.

***
På lördag morgon publicerar vi en lång öppenhjärtig intervju med journalisten och författaren Niklas Ekdal. Han berättar gripande om sitt självmordsförsök och hur det kommer sig att även "lyckade" och högpresterade människor kan bli så desperata att de försöker ta sitt eget liv. Niklas Ekdahl konstaterar klokt att "självmord är en permanent lösning på tillfälliga problem".

Som anhörig till en familjemedlem som tagit sitt liv är frågan om självmordsprevention något jag tycker är oerhört viktig. Det är starkt och beundransvärt av Niklas Ekdal att lyfta på locket i den här frågan och använda sig själv som exempel.

Resumé berättade i veckan även den tragiska historian om hur 24-åriga Matsuri Takahashi tog sitt eget liv efter att jobbat extremt mycket övertid åt japanska reklambyrånätverket Dentsu.

Sverige har en nollvision för döda i trafiken. Jag tycker vi ska ha det för självmord också. Tycker du att ditt liv saknar mening? Du har fel. Sök hjälp här.

***
Mer läsning i helgen: I söndagens karriärintervju har vi intervjuat Jannice Borekull, före detta marknadschef Sveriges Annonsörer som gör ett uppehåll i karriären för att resa jorden runt.

***
På söndag hoppas jag att AIK ändå ska orka ge "Sveriges Barcelona" Östersund en match hemma på Friends arena.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.