Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jonas Franks framtidsplaner för Facebookgruppen Köp en tavla: ”Jag har förstått att jag sitter på en bomb”

Publicerad: 7 april 2021, 12:39

Jonas Frank har stora visioner för ”Köp en tavla”

Foto: Lindsten & Nilsson / Jonas Frank

Facebookgruppen Köp en tavla blev art directorn Jonas Franks hjärtebarn efter att han tvingades lämna Acne till följd av coronapandemin. På ett år har gruppen samlat över 11 000 medlemmar – och intresset ser inte ut att minska. ”Om jag sköter allt rätt så ser jag Köp en tavla som en trygg försörjning för mig”, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jonas Frank

Ni som har läst Resumé de senaste 10 åren är säkert bekanta med Jonas Frank. Den guldäggsbelönade art directorn har under karriären arbetat på bland annat Storåkers McCann, TBWA och Saatchi & Saatchi. Efter en tid som frilans blev han rekryterad av Acne månader innan coronautbrottet. När pandemin slog till blev han av med sin anställning.

– Jag satt och rullande tummarna på Acne en kväll då kunderna inte längre kom in med briefer. Jag som satt på provanställning fattade direkt att det här ser inte bra ut för mig.

Istället som han själv har gjort tidigare i sitt liv – ”att slänga mig till första ölkran för att dämpa min oro att förlora jobbet” – så ville han göra något positivt av motgången. Det var här idén med Facebookgruppen ”Köp en tavla” föddes. Snart ett år senare har det blivit en plattform där vem som helst kan sälja sina konstverk, en arena som på så sätt demokratiserar konsthandeln. I dag har ”Köp en tavla” över 11 000 medlemmar. 

LÄS MER: Stjärnkreatörerna larmar om kreativitetskris – här är insikterna för att boosta skapandet
LÄS MER: Inspirationsbonanza: 40 kreatörer om sina bästa idéer någonsin – här är de och så kom de på dem

– De sanna kreatörerna tvärvänder och hittar nya vägar att springa på. Den vägen jag hittade var att jag känner en massa kreativa människor som försöker ta sig fram genom att ställa ut saker i källarlokaler på Söder eller i någon rivningslokal i Årsta. Ibland om de har tur får de vara med på någon samlingsutställning på våra fina gallerier i stan. Hur ska de nu nå ut när vårt samhälle stänger ner tänkte jag där en kväll på Acne.

– Så då kom jag på att jag startar en grupp och bjuder jag in kompisar i reklambranschen som har gott om pengar. Och så bjuder jag in konstnärer som har mindre pengar. Sen kan ju dessa två grupper få ihop det och lära känna varandra. Och som de fått ihop det.

”Köp en tavla” har genererat affärer för flera miljoner och Jonas Frank har gått från reklamkreatör till att främst bli förknippad med Facebookgruppen. Löpande ringer tv och tidningar för att intervjua honom om plattformen.

– En väldigt enkel idé egentligen. Fast jag fattar ju så klart att det finns trösklar för många att ta sig över genom att kliva in på ett galleri med 20 000 kronor på fickan. Och jag fattade så klart att det fanns ett hål att fylla mellan Fotografiska-postern som Russell James tagit på Scarlett Johansson och att kliva in på Andréhn – Schiptjenko. Det är också en trygghet för många att det är just jag som väljer ut konstverken. Jag som själv samlar och så. Samt att jag gapat högt i så många år så folk känner redan till mig.

Jonas Frank driver fortfarande ”Köp en tavla” ideellt, som en Facebookgrupp. Han säger att han dagligdags träffar folk som har idéer om hur ”Köp en Tavla” kan utvecklas. Allt från duktiga utvecklare till rena investerare. Han är övertygad om att han kommer att vidareutveckla idén på ett eller annat sätt.

Jag har förstått att jag sitter på en bomb. Men allt får ta den tid det behöver för att det ska bli något riktigt jävla bra. Köp en tavla ska bli mer som en rörelse istället för ännu en köp-sajt. Lite mer som genierna på galleriföreningen Ynglingagatan 1 höll på med på sin tid. 

Vilka är dina största insikter med att bygga och driva Köp en tavla?
– Att det finns en otrolig kraft att göra något som samlar människor. Att det är jätteviktigt att ha en genuin story när du bygger ett varumärke och att du är bra på att berätta om den. Det går inte att ha en hittepå-story känner jag om du vill lyckas som varumärke.

Vilka erfarenheter från dina år på byrå har du tagit med dig?
– Det har helt klart varit det här med att bygga ett varumärke på lång sikt. Försök inte sminka upp något snabbt och enkelt. Var konsekvent i kommunikationen. Få medlemmar att känna att det finns inget ”dom”, bara ”vi”. Kommunicera ofta med konsumenterna. Låt deras röster bli hörda och framför allt låt alla ha en chans att påverka och förflytta varumärket framåt tillsammans.

Vilka idéer har du om att ta vidare Facebookgruppen till ett fysiskt galleri eller e-handel?
– Det blir helt klart en fortsättning. Jag tittar just nu på tänkbara lokaler för någon typ av happening när vi alla fått våra sprutor. Också tänker jag på vår dumma bransch, i alla fall i Sverige, att det nästan är omöjligt att få en anställning efter du fyllt 40. Jag tänker mig att jag som nu jobbar frilans sitter i en trevlig lokal där jag tar uppdrag inom formgivning och kommunikation samt att jag och någon anställd sköter rörelsen ”Köp en tavla”. Så ser min drömbild ut. För om jag sköter allt rätt så ser jag Köp en tavla som en trygg försörjning för mig.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas Frank

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.