Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Journalist totalsågar Kents strategi

Publicerad: 19 april 2012, 15:05

Kent får svidande kritik.

Rockgruppen Kent vägrar ställa upp på intervjuer – istället har de bjudit in till en presskonferens inför lanseringen av nya skivan. – Kent är Sveriges mest mediefientliga band, menar Fredrik Blomberg, journalist på P4 Sörmland, i en debattartikel på Journalisten.se.


Ämnen i artikeln:

Kent

Journalister kan glömma egna intervjuer med Kent inför släppet av bandets tionde skiva.

I stället har bandet och pr-byrån AWB har bjudit in till  en presskonferens.  

Strategin får Fredrik Blomberg, journalist på P4 Sörmland, att se rött.  

–I stället för att svara på seriösa frågor och ge medier tid och rätt förutsättningar satsar gruppen på marknadsföringsaktiviteter innan skivan släpps, bland annat lanseringen av ett Kent-vin och gruppen lanserar små bitar av vad som komma skall inför skivlanseringen och hoppas att medierna ska skriva om det. Vinet är bara ett marknadsföringstrick och inget annat, menar han i en debattartikel i Journalisten.

– En gemensam presskonferens är ett stort förakt mot radio, TV och tidningar. Det handlar ju inte om att polisen eller några politiker och tjänstemän ska lämna några besked. Det gäller en ny skiva och en kommande turné med ett av Sveriges mest framgångsrika rockgrupper, fortsätter Fredrik Blomberg.  

Kent har nyligen motiverat sitt beslut om att hålla en presskonferens.  

–Att göra intervjuer tar lång tid och på det här sättet kan vi bjuda in alla istället för att behöva exkludera folk, sa Sandra Nordin, pr-konsult på byrån AWB, till Dagensmedia.se, i början av april.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Kent

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.