Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Journalister backar från Twitter och Facebook

Publicerad: 23 Februari 2018, 08:40

Allt färre journalister använder sociala medier som källa. Enligt en studie av Mynewsdesk har nyttjandet av sociala medier som kanal för nyhetsrapportering halverats.


Ämnen i artikeln:

TwitterMynewsdeskFacebook

Det egna kontaktnätet är fortfarande den viktigaste källan till nyheter för journalister. Det uppger hela 75 procent av de tillfrågade i Mynewsdesks årliga, internationella, journalistundersökning. Den publiceras inför valåret 2018, i ljuset av debatten om fake news, sociala medier och filterbubblor.

I undersökningen ligger pressmeddelanden ligger på andraplats som nyhetskälla. Först därefter dyker sociala medier upp, som har fått en allt krympande roll som nyhetskälla. 2016 uppgav 71 procent att de använde sociala medier som nyhetskälla. 2017 hade siffran backat rejält, till 38 procent. Troligtvis beror det på förra årets debatt om just fake news, enligt Mynewsdesk.

Svenska journalister använder sociala medier som nyhetskälla mindre än det globala snittet. Ett exempel är twitter, som bara 39 procent av svenskarna använder, jämfört med 52 procent globalt sett.

– Medielandskapet har förändrats, och vi anpassar oss inte snabbt nog. För en hel generation har sociala medier nästan ersatt traditionella medier vilket innebär att de inte är helt representerade i den nuvarande nyhetsmodellen. Kvalitativa och faktagranskade nyheter saknas, och måste finnas där läsaren finns. Detta känns extra viktigt såhär under ett valår, säger Sofia Juhlin, global marknads- och kommunikationschef på Mynewsdesk, i ett pressmeddelande.

Dessutom noteras en ökad skepsism mot nätets stora aktörer Facebook och Google. 72 procent av de svenska journalisterna menar att Facebook har för stort inflytande och 62 procent anser motsvarande om Google.

3 175 personer har svarat i undersökningen som genomfördes i juni 2017. Studien vände sig till journalister, redaktörer och kommunikatörer i USA, Storbritannien, Irland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Finland, Australien och Kanada. I Sverige har 663 respondenter deltagit i undersökningen, varav ungefär två av tre arbetar som kommunikatörer.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

TwitterMynewsdeskFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.