Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Journalister i upprop mot "återvinningsjournalistiken"

Publicerad: 25 januari 2017, 12:59

Foto: Johanna Bodin

I en debattartikel på SVT Opinion framför 270 journalister, fotografer och matkreatörer kritik mot återbruket av tidskriftsartiklar som de menar urholkar förtroendet för tidningar och kreatörer.


Skribenterna menar i debattartikeln att mediejättarna Bonnier Tidskrifter, Egmont Publishing och Aller Media i alltför hög utsträckning återanvänder material som förekommit i andra tidningar.

"Vi som på olika sätt arbetar med media, som bidrar med text, foto, illustrationer, recept, styling, form och så vidare har länge märkt hur viljan att betala för kvalitet minskar i takt med att den publicistiska idén urvattnas.", skriver de.

Författarna pekar på en utveckling där tidningarnas varumärken urvattnas. De menar att texter i dag skrivs för att passa in "hos Amelia, såväl som i exempelvis Allt om mat, Lantliv och Vecko-Revyn, om förlaget heter Bonnier Tidskrifter."

För att kunna ägna sig åt den här typen av journalistik menar de att förlagen nu vill skriva avtal där frilansarna avsäger sig den lagstadgade upphovsrätten till sina verk.

"Reportage kan hamna i publikationer och sammanhang där varken frilansaren eller intervjupersonen vill figurera. Frilansaren förlorar möjligheten att använda sitt eget material. För alltid."

Den allvarligaste konsekvensen av utvecklingen menar de dock är att trovärdigheten för journalistiken och kreatörerna urholkas när samma material dyker upp på flera ställen.

"Gränsen mellan publicistiska och kommersiella publikationer suddas ut.", avslutar de.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.