Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Journalister och bloggare på bjudresa med Philips

Publicerad: 26 Februari 2009, 16:43

Ett antal svenska bloggare och journalister lät Philips betala både resa och uppehälle när bolaget nyligen presenterade sina nya produkter på en konferens i Lissabon.  – Det har definitivt inte varit någon nöjesresa, säger bloggaren och programledaren Jimmy Schönning.


Ämnen i artikeln:

PhilipsTV4

En av bloggarna har lagt upp en bild på ”Team Sweden”.

En av bloggarna tackar pr-byrån MS&L för inbjudan till resan.

Max Hellström, pr-manager på Philips, är den som skött kontakterna med bloggarna och journalisterna.
De sju bloggarna som deltog på resan beskriver sig själva som Team Sweden.
Några av dem har både öppet redovisat syftet med resan och skrivit om några av produkterna som Philips visade upp. Max Hellström sticker inte under stol med att bolaget betalat för både resa och uppehälle och beskriver det som en ren förutsättning för bloggarna att kunna anta inbjudan.
– Det kostar ju en del, och många av dem har inte de resurserna. Det är vår verklighet, konstaterar han.

Enligt Max Hellström fanns även journalister bland dem som lät sig bjudas på resan.
– Från Sverige kom till exempel ett par journalister från Prylportalen, säger han.
Prylportalen ägs av Mediaprovider, som senast i dag presenterade ett samarbete med Citygate som innebär att texterna ska vidarepubliceras på flera lokaltidningars sajter.

Max Hellström är medveten om den debatt som förs mellan traditionella medier och bloggar, om skillnaderna i redaktionella gränsdragningar, och tycker att det är bra att frågan kommer upp i dagen:
– Bloggarna är en viktig kanal för oss. Jag kör själv enligt principen med total öppenhet. Vi vill visa att vi är bäst i världen. Tyvärr måste vi göra det i Lissabon i februari varje år, inte i Stockholm. Och inför resan berättar vi väldigt tydligt för både bloggare och journalister vad de ska få se och göra. Beslutet att resa är upp till dem. Men vi själva kommer inte runt problemet.  Skulle de få betala resan själv, så skulle jag få resa ensam.  

Men det är heller inte ovanligt att redaktioner tackar nej.
– Nästa vecka ska vi till exempel presentera våra nya tv-apparater. Några finska journalister har tackat nej eftersom deras tidning har som policy att betala, och de har inte råd.  

Ställs ni inför en ny nivå eftersom bloggarna inte verkar ha samma principer och inte heller alltid verkar veta vad som gäller? Det pågår ju en juridisk diskussion om till exempel Blondinbella.

– Bloggarna står för en omedelbar feedback eftersom de skriver utifrån sitt vardagliga liv som människor. Jag förespråkar öppenhet, men döljer man någonting så ska man förstås ha skit för det.  Det är en ren självbevarelsedrift. Det skulle inte funka annars.

Har ni ställt några motkrav?

– Nej, verkligen, verkligen inte. Det skulle aldrig hända.

Jimmy Schönning. Foto: Carl-Johan Bauhn/TV4

En av bloggarna som deltog på resan var Jimmy Schönning. Han är inredare och jobbar även som programledare i TV4:s Äntligen Hemma.
Han driver även Jimmy Schönnings blogg under tv4.se.

Jimmy Schönning beskriver resan som en mediekonferens under en dag, med två övernattningar.
– Det har definitivt inte varit någon nöjesresa. Vi fick bland annat lyssna på olika föreläsningar, både inspirerade och informerande, från personer och medieföretag som inte var knutna till Philips. Vi fick bland annat veta vad som händer i bloggvärlden. Samtidigt informerades vi även om Philips nya produkter.
Han fortsätter:
– Det är inga märkligheter. Ett företag som vill informera samlar de intresserade på en plats för att förenkla för alla parter. Det är ingen skillnad på Portugal och Nyköping i det hänseendet.

Enligt Jimmy Schönning känner TV4 till att han varit på resan, men har inte haft några synpunkter.
– Nej, det har ringt och kollat så att jag inte tagit emot några av de produkter som jag skrivit om. Och det har jag självklart inte gjort.

Initiativet att resa har också varit hans eget och har ingen koppling till hans roll som programledare, förklarar han.
– Det här är två separata sfärer. Jag tar inga som helst beslut om vilka produkter som ska vara med i TV4:s program. Det sköter produktionsbolaget.

Många redaktioner har ju annars som policy att stå för alla omkostnader själv, för att stå fri?
– Absolut. Det är föredömligt.

Mattias Grundström är jurist på Konsumentverket och utreder just nu bland annat hur produktbeskrivningar presenteras på Blondinbellas blogg.
– Rent generellt har vi inga synpunkter på innehållet, så länge man tydligt redogör för vem som ligger bakom. Och utan att säga för mycket om just det här fallet, verkar det ju det här i alla fall vara ett steg i rätt riktning när det handlar om tydlighet, säger han och fortsätter:
– Sedan kan man ju konstatera att någon skriver att det inte varit en nöjesresa, men man har ju ändå fått resan betald. Men det är andra rättsvårdande myndigheter som kontrollerar sådant.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

PhilipsTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.