Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Journalistgruppen dödförklarar pressmeddelandet

Publicerad: 28 April 2009, 07:27

Lägg ned pressmeddelandefabriken och satsa på social medier. Kundtidningsförlaget Citat Journalistgruppen stöper om sig själv – i alla fall på Youtube.


Gammelmedia mot nymedia.
Det gäller att visa att man är med i matchen, särskilt när man har Ericsson som kund.  
Citat Journalistgruppen jobbar med Ericsson sedan 2003 och svarar för både företagets externa och interna kommunikation.
– Det har ett pågående samarbete som ligger utanför den pitch som vi nu gått ut med, förklarar Helena Norrman, chef för Ericssons interkommunikation.

Inriktningen på samarbetet har förändrats under tiden, förklarar hon.
Tidigare jobbade Citat enbart med intern kommunikation, men i dag är fördelningen mellan intern och extern kommunikation 50/50.
– Det innefattar även innehåll till webb och film, säger Helena Norrman.

Nu är i alla fall Citat Journalistgruppen redo att ta nästa steg i utvecklingen - oavsett vad Ericsson säger.
Bolaget har tagit saken i egna händer och skapat en film där man driver med sig själv. Budskapet är att tiden som pressmeddelandefabrik är överspelad. Nu väntar de sociala mediernas villkor för den som vill tränga genom bruset.
Men filmttieln It's time for some relevant content vill Citat Journalistgruppenvisa att man själv kan skapa en story kring bolaget roll in en nyare och skönare medievärld.  

Helena Norrman har sett filmen och gillar initiativet,
– Jag tycker den är jättekul och gillar budskapet.

Hur viktigt är det för ett B2B-företag som Ericsson att jobba med sociala medier?
– Det är just sådan som vi själv funderar mycket på just nu när vi ser över vår externa kommunikation. Även B2B-företag måste ju fungera i flera led ut mot slutkonsumenterna. Vi kan inte sitta still utan måste jobba på samma villkor som alla andra.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.