Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Journalistprofessorn: "Det har bara börjat"

Publicerad: 17 september 2014, 14:28

Jeff Jarvis

Foto: Wikipedia/Robert Scoble

I veckan gick Lovie Awards European Director, Beth Higbee, ut med att det värsta är över för mediebranschen – hon medverkar under Webbdagarna i Göteborg den 24-25 september. Nu slår konferensens keynote-speaker, den amerikanske journalistprofessorn Jeff Jarvis, tillbaka och menar att vi bara har sett början på mediebranschens kris.


Han är journalistprofessor i New York och bloggar för brittiska The Guardian.

Jeff Jarvis ska tala om farorna med ett öppet internet och har tre punkter  på agendan - institutioner som försöker försvara sina egna intressen, hur regeringar försöker kontrollera nätet och slutligen något som han kallar Technopanic.

- Vi befinner oss bara i början av internets utveckling. Vi kommer att få se fundamentala förändringar framöver och det stora problemet är att vi tittar på internet på ett gammalmodigt sätt, säger Jeff Jarvis.

Han drar paralleller med hur det gick till när bilen ersatte häst och vagn eller hur första Kodak-kameran gav upphov till diskussioner om integritet och lagliga rättigheter.

Jeff Jarvis menar att det är inte är tekniken i sig som skapar problemen.
- Man ska inte reglera tekniken, utan snarare människors beteende, säger Jeff Jarvis.

Han tycker att Google är ett föredöme när det gäller att anpassa sig till ny teknik och har lyckats skapa en plattform som får människor att connecta.

Jeff Jarvis räknar också med att undersökande journalistik får en viktig roll även i framtiden, men att den kommer att ske i helt nya former.

- Vi har något som kallas Beats i USA och det kan innebära att man exempelvis specialgranskar Vita Huset. Det här går det att göra affärer på, men då måste man frigöra sådana verksamheter från de stora mediehusen, säger Jeff Jarvis.

Det finns redan exempel på människor som jobbar på det här, men hos många mediehus går förändringen på tok för långsamt, resonerar Jeff Jarvis.

- Jag tycker att vi än så länge har fått se ganska små förändringar utifrån vad som komma skall. Vi såg exempelvis hur hela musikbranschen fick anpassa sig för att inte gå under och vi ser just nu hur dagligvaruhandeln får allt svårare att konkurrera med bolag som Amazon, vilket i sin tur påverkar mediebranschen eftersom det är en stor annonsör, säger han.

Lovie Awards European Director, Beth Higbee, menade att det värsta är över och att vi får se stora förändringar för mediebranschen inom 3-5 år. Hur ser du på det påståendet?
- Jag håller inte med, utan det är mycket större förändringar som vi kommer att få se. Det gäller att inte tänka negativt kring de här förändringarna, säger Jeff Jarvis.

Han tycker att företaget The Guardian och Axel Springer-koncernen tänker i nya banor, men även företag som Vice och Vox.

Parallellt finns det många bolag som gör på tok för lite, enligt Jeff Jarvis.

Hur ska mediebolagen överleva i den här stora förändringen. Vi ser många mediehus som går på knäna?

- Det finns inget annat sätt att än att bli helt digitala. Du kan använda pengarna från printaffärer, men du måste bli mindre och jobba på smartare sätt, säger Jeff Jarvis.

Det är väldigt bråttom.
- Mediehus som inte har hunnit tillräckligt långt när printaffären inte längre ger pengaflöde för digitala investeringar går under, säger Jeff Jarvis.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.