Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Julen lyfter tv.nu

Publicerad: 23 december 2011, 07:25

Foto: Andreas Elgstrand.

Trafiknedgång för nyhetssajterna samtidigt som recept- och tv-sajterna jublar. För tv.nu innebär julhelgen ett rejält lyft. – Vi ökar räckvidden med 15-20 procent under perioden, säger Tom Xiong, vd på tv.nu.


Julen är här. För många nyhetssajter generellt innebär det en nedgång i trafiken. I stället för nyhetssurfande är det istället marlagningstips och tv-tablåer som lockar.

– De som brukar gynnas är receptsajter och sajter med tv-relaterat innehåll. De brukar gå upp, säger Tobias Eidem, ansvarig för Kia-Index, till Resume.se.

Schibstedägda tv.nu är en de av sajter där man märker av uppgången kring julen.

– Jul och nyår är den bäst tiden på året. Vi ökar räckvidden med 15-20 procent under perioden, säger tv.nu:s vd Tom Xiong.

Något som även märks på annonstrycket.

– Trycket från annonsörerna är högre då de vet om vår starka trafikökning. Det påverkar dock inte priset för anonseringen, säger Tom Xiong.

Kring julen ökar även mobilsurfandet, något som förklarars av att vi använder oss av de enheter vi har närmast till hands. För tv.nu ligger ökningen av mobiltrafiken på 25-30 procent. När det gäller nedladdade appar är ökningen ännu större.

– Antal nedladdningar av våra appar för iPhone, iPad och Android brukar  öka cirka 300-400 procent över genomsnitt på julafton och juldagen.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.