Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Junilistan struntade i TV4:s reklamnota

Publicerad: 20 januari 2010, 15:24

Junilistan var tv-reklamens vinnare i förra årets EU-val. Röstetalet mer än fördubblades efter TV4-filmerna. Sedan struntade Junilistan i att betala. Därför måste partierna i år betala i förskott. – Vi fick lite svårt med pengar, förklarar Junilistans talesman KG Svensson.


Ämnen i artikeln:

JunilistanTV4

truefalse

Inför EU-parlamentsvalet i juni i fjol fick partierna dela på 20 miljoner kronor i informationsstöd från svenska staten. Junilistan fick 1,8 miljoner, trots att partiet misslyckats med att ta plats i riksdagen 2006. Däremot hade partiet tre mandat i EU-parlamentet med de frikostiga ekonomiska villkor som följer med en plats i Bryssel.

När TV4 öppnade för tv-reklam gällde erbjudandet först enbart riksdagspartierna. Tanken var att prova inför årets riksdagsval och TV4 erbjöd kraftiga rabatter, enligt uppgift drygt 80 procent på listpriset. Efter en medie­debatt om diskriminering tilläts även Junilistan boka tv-reklam.
– Först var vi inte välkomna i TV4, berättar KG Svensson, tidigare socialdemokratiskt kommunalråd i Solna som tidigt gick över till Junilistan. Vi fick slå oss in. Vi satsade ungefär en halv miljon på tv. I övrigt satsade vi pengarna på annonser i fackpress och utomhus.

Satsningen på tv betalade sig. Opinionssiffrorna på 1,7 procent förvandlades till 3,8 på valdagen, men partiet förlorade ändå samtliga tre mandat i EU.

Därefter säckade partiet mer eller mindre ihop. Och räkningen på en halv miljon från TV4 struntade partiet i.
– Vi var nöjda med tv-reklamen, säger KG Svensson. Vi syntes i hela landet. För ett litet parti är tv ett effektivt sätt att få ut budskapet.

Men ändå betalade ni inte fakturan från TV4?
– När vi till sist fick köpa tv-reklam var vi tvungna att boka av tidningsannonser. Då tvingades vi betala straffavgifter. Klart att vi fick svårt med pengar.

Efter många påstötningar och förhandlingar har Junilistan betalat en del av fakturan, men hur mycket vill KG Svensson inte säga.
– Vi har gjort en överenskommelse med TV4 som båda parter är nöjda med, det är allt jag kan säga.

I år är det ingen risk att Junilistan köper reklam:
– Nej, vi ställer inte upp i riksdagsvalet. Vi har siktet på EU-valet 2014. Man kan säga att Junilistan är förpuppade.

Men en bestående följd får Junilistans springnota: de partier som inte bokar sin tv-reklam via mediebyrå måste i år betala TV4 i förskott.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

JunilistanTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.