Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jutendahl blir vd

Publicerad: 23 Oktober 2008, 15:25

Björn Jutendahl blev tf vd för mediebyrån Mindshare i juni efter att Robert Brink hoppat av. Nu har Jutendahl utsetts till vd.


Björn Jutendahl

Björn Jutendahl var under många år nordisk marknadsdirektör på Volvo personvagnar. Då var han kund hos mediebyrån. I augusti ifjol bytte han sida och blev kundansvarig på Mindshare.

Sedan i somras har han varit tf vd, efter Robert Brink, men nu står det klart att han blir byråns vd.

– Jag höll mig lite avvaktande till att bli vd först, men när vi presenterade vår nya affärsplan, som innehåller en hel del nyheter, och den fick ett väldigt bra mottagande, då kände jag att jag ville fortsätta leda byrån.

Björn Jutendahl rådfrågade först den svenska ledningsgruppen. De gav honom tummen upp. Han kontaktade då Nick Waters, som är chef för Mindshare i Europa och fick jobbet.

I den nya affärsplanen ska byrån fokusera tydligare på strategi och målgruppsinsikt. Samtidigt ska byrån bli starkare på innovation. Där har byrån redan rekryterat Joakim Antelius, som kreativ chef.
– Vi kommer att rekrytera inom business planning också, men just nu ligger vi lågt eftersom det är svårt att få grepp om hur finanskrisen kommer att slå mot våra kunder. Men den långsiktiga planen är solklar.

Du är inte rädd för att tillträda som vd nu när det finns risk för stora neddragningar?
– Självklart är jag vaksam och är beredd på vissa pareringar. Men i grunden ser det positivt ut för Mindshare. Speciellt när det gäller nya kunder.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.