Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jutterström: Slå ihop alla public service-bolag

Publicerad: 11 februari 2008, 08:49

SVT:s förra vd Christina Jutterström vill att SVT, SR och UR ska slås ihop till ett enda bolag. På så sätt blir man mer kostnadseffektiva. Det skriver hon på DN Debatt i en sammanfattning av nya boken ”Fri Television? Public service i en ny medievärld”.


Läs mer:

- Eva Hamilton ger Jutterström rätt

Christina Jutterström, som var SVT:s senaste vd före Eva Hamilton, ger sig in i public service-diskussionen med sin nya bok ”Fri Television? Public service i en ny medievärld”. Hon sammanfattar sina ståndpunkter i ett inlägg på DN Debatt där hon börjar med att konstatera hur många tittare som SVT tappat sedan millenieskiftet. Hon hänvisar också till larm i slutet av förra året om ekonomisk kris på SVT och SR. 

Det finns lösningar på problemen, menar Jutterström som ändrat uppfattning på några punkter.
Hon vill minska antalet program, över samtliga genrer. Tablåerna är inte längre lika viktiga och därför behövs inte så många program – hellre ska SVT och SR fylla funktionen av ett bibliotek på flera plattformar.

”Public service AB” vill Jutterström skapa genom att slå ihop bolagen.
Det handlar om att "kraftsamla både när det gäller att använda tv-avgifterna på mest effektiva sätt och när det handlar om att kreera program, sända och marknadsföra dem”.

Hon menar att rädslan för ett samgående främst finns inom radion som befarar minskade resurser. Men då man redan börjat samarbeta inom en rad administrativa områden kan man fortsätta detta samarbete.

”Varför ska svensk public service, till skillnad från nästan alla andra liknande företag i Europa, behålla två medarbetaruppsättningar på varje programområde, två ledningar på alla nivåer och två styrelser också under nästa tillståndsperiod”
frågar sig Jutterström.

Det nya bolaget, som ska ha en tung nyhetsredaktion i stället för tre, ska finansieras via en public serviceavgift via skattsedeln.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.