Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kakan Hermansson hoppar av Comviqs kampanj efter hatet

Publicerad: 2 februari 2017, 06:48

Kakan Hermansson.

Foto: Wikimedia Commons

Kakan Hermansson hoppar av eftersom hon upplevt situationen hotfull, MTG krossar förväntningarna och Facebook tjäntar storkovan. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMTGKakan HermanssonIKEA

Kakan Hermansson hoppar av Comviqs kampanj efter hatet...
Konstnären, debattören och medieprofilen Kakan Hermansson är en av personerna som frontar Comviqs senaste kampanj, vilket Resumé tidigare skrivit om. Hennes medverkan väckte ont blod hos vissa och annonsören fick ta emot mängder av ilska kommentarer. Till skillnad mot Audi valde Comviq att stå fast vid sitt val av reklamambassadör, men igår hoppade Kakan Hermansson av kampanjen på eget bevåg.

"Som en del av Comviqs uttrycksfrihetskampanj valde vi 10 profiler som, liksom vi, värnar om rätten till uttrycksfrihet. Idag har Kakan Hermansson på eget initiativ meddelat att hon hoppar av kampanjen eftersom hon upplevt situationen hotfull. Vi tycker att det är oerhört tråkigt, samtidigt har hon vår fulla förståelse och vårt stöd. Comviqs kampanj kommer att fortsätta som planerat. De reaktioner vi fått kring kampanjen visar tydligt varför kampanjen är viktig och varför uttrycksfrihet är värd att slåss för", skriver Comviq i ett meddelande på Facebook.

– Vi tycker att det är oerhört tråkigt, samtidigt har hon vår fulla förståelse och vårt stöd. Comviqs kampanj kommer att fortsätta som planerat. De reaktioner vi fått kring kampanjen visar tydligt varför ... uttrycksfrihet är värd att slåss för, säger Malin Selander, kommunikationschef på Tele2, i ett mejl till Nöjesbladet.

...och Clara Henrys hårbeslut inför Mello – för att slippa hatet
Inför lördagens deltävling i Melodifestivalen, där Clara Henry är programledare, väljer hon att raka armhålorna. Hon skriver om beslutet i ett uppmärksammat inlägg på Instagram.
"Jag vill bli bedömd för min prestation som programledare, inte för mitt utseende. Så nu är jag babylen under armarna! Men inte för er skull, ni hårrädda knäppisar. För min egen skull. För att jag ska kunna äga i TV utan att distraheras av puckon" skriver hon.
Margret Atladottir på Politism tycker att beslutet är deprimerande.
"Det är svårt att vinna där ute. Och för sin egen sinnesfrids skull rakar hon armhålorna. För det blir liksom mindre drama och eventuella trakasserier än om hon låtit dem vara. Kanske veckans sorgligaste grej, hur man än ser på den" skriver hon.

MTG krossar förväntningarna
Mediebolaget MTG:s rörelseresultat landade på 554 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, jämfört med 434 året innan. Resultatet slog marknades prognoser rejält. Omsättningen ökade med 10,4 procent till 5.019 miljoner kronor. Samtidigt fortsätter bolaget sin tranformation från sin traditionella tv-verksamhet mot nya onlinesatnsingar inom till exempel spel, skriver DI Digital.
"Vi har under flera år jobbat målinriktat för att anpassa våra traditionella TV-verksamheter till nya konsumtionsbeteenden, och vi accelererade den utvecklingen ytterligare under 2016", skriver vd Jørgen Madsen Lindemann i rapporten.
Resumé har tidigare berättat att MTG letar köpare till sin fri-tv-verksamhet i Skandinavien.

Facebooks vinst stiger kraftigt...
Det går bra nu för Mark Zuckerberg. Vid sidan av debatten om fejknyheter och filterbubblor fullkomligen håvar Facebook in pengar. Under det fjärde kvartalet 2016 steg omsättningen med 50 procent till 8,6 miljarder dollar. Mobilannonsering utgjorde 84 procent av den totala omsättningen, enligt DI Digital. Resultatet per aktie landade på 1:41 dollar för det fjärde kvartalet 2016. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 1:31 dollar per aktie. Kursen steg några procent i gårdagens efterhandel.

...och nu har de snart två miljarder aktiva användare
I samband med kvartalsrapporten presenterade Facebook siffror över det dagliga användandet. En ny milstolpe i form av två miljarder akiva månatliga användare närmar sg. I dagsläget ligger siffran på 1,86 miljarder, vilket är en ökning på 70 miljoner bara under årets tre sista månader, rapporterar The Verge.

Så mycket är varumärket IKEA värt
Värderingsföretaget Brand Finance har presenterat sin årliga lista över världens 500 mest värdefulla varumärken. Högst placerar sig Google följt av Apple. På plats 43 återfinns det högst värderade svenska varumärket i form av IKEA, rapporterar Dagens Industri. Värderingen av varumärket har ökat med 42 procent till 212,6 miljarder kronor. Övriga topplacerade svenska varumärken på listan är:
2. H&M (plats 64)
3. Nordea (287)
4. Ericsson (312)
5. Telia (364)

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.