Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Kakangate”, OTW:s 20-årsfest och vägen till att bli smart

Publicerad: 18 November 2016, 12:52

Att vika ner sig för människor, i många fall anonyma, som med vilja missförstår och vantolkar Kakan Hermansson är svagt, skriver Resumés chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheKakan HermanssonResuméOTW

Resumé har under veckan varit nyhetsledande i bevakningen av hur det gick till när Kakan Hermansson fick sparken som affischnamn från Audi. Intresset hos er läsare har varit rekordstort, under tisdagen hade sajten över 70 000 unika besökare.

Läs våra artiklar här:
Kakan Hermansson ber om ursäkt till polisen efter drevet
"Det går inte att förändra världen utan att få ovänner"
Audi skyller på byrån: Därför bryter vi med Kakan
Starka reaktioner mot Audis agerande i sociala medier
Audi avbryter kampanj med Kakan Hermansson efter kritikstorm

Det mesta om Kakan-gate är väl redan sagt, jag tycker att Resumé Insikts redaktör Yasmines Winbergs analys är på pricken.

Läs den här.

Även Sydsvenskans Maria G Franke hade en stark kommentar om Kakan och Audi:

"Samtiden är ryggradslös. Samtiden är illa påläst. Samtiden är humorfri. Samtiden är en kvinnohatare. Samtiden är en tid då mobben bestämmer", skriver hon i veckans mest träffsäkra analys.

Jag ställer mig lite frågande till valet av just Kakan Hermansson som influencer till just Audi. Men det fanns säkert/möjligen en smart tanke om att hon skulle locka en ny ung publik till det lite gubbiga varumärket Audi.

Att vika ner sig så fort och så lätt som Audi gjorde för en storm på sociala medier är svagt (de brukar blåsa över på sex timmar). Att vika ner sig för människor, i många fall anonyma, som med vilja missförstår och vantolkar Kakan Hermansson är svagt. Hennes ursäkt till offren i Malexander hedrar henne, ur ett krishanteringsperspektiv skulle hon kanske gjort det tidigare.

Vi har sett samma fenomen förr, att ett drev pressar ett företag eller en organisation att göra som sig av med en chef eller ett affsichnamn. Här är ett annat färskt exempel.

***
Content- och produktionsbolaget OTW firade 20 år i torsdags med en storslagen fest på Scenkonstmuseet på Östermalm i centrala Stockholm. Jag har genom åren haft många kopplingar till OTW, både som bevakade journalist och under en tid som medarbetare. När jag flyttade till Stockholm 1994 var jag och Pär Sundberg vikarier på Expressen tillsammans (som då var Sveriges största och finaste tidning). En av cheferna på sportredaktionen var Pär-Ola Jonasson, som senare kom att bli berömd som succéförfattaren Jonas Jonasson, mest känd för boken "100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann".

Jonas Jonassons historia är egentligen värd en egen bok. Att vara med och bygga upp OTW var oerhört slitsamt, Jonas Jonasson var under en period svårt utbränd, att han senare skulle komma att skriva en av världens mest säljande böcker föreföll vid tiden som ytterst osannolikt.

Pär Sundberg, Pär-Ola Jonasson, Anders Abenius och Patrik Brissman grundade 1996 OTW. Det journalistiska, redaktionella tänket och företagskulturen var från början starkt influerat av hur Expressen jobbade, där alla grundare hade sin gemensamma bas.

Första kontoret låg i en tvättstuga i Solna, basen var trav-tv, som man gjorde till TV4. Man var också skickliga på att göra kundtidningar av hög kvalité, hantverkskunnandet från Expressen stod sig bra i konkurrensen. Bolaget drevs ambitiöst, i en intervju med Resumé från 1997 (som jag skrev) slog grundarna fast att "the sky is the limit" för hur stort OTW skulle bli. Pär Sundberg hade boken "Building a Media Empire" av Rupert Murdoch på sitt skrivbord och slog fast att bolaget skulle gå från 15 miljoner kronor i omsättning till 100 miljoner kronor i omsättning, på fyra år.

Omsättningen fortsatte att stiga brant, men OTW:s ledning erkänner i dag att man ångrade att man varit så kaxiga i Resumé.
De flesta konkurrenterna på den tiden såg sig själva som underleverantörer till sina kunder. OTW hade större planer än så, man ville även själva finansiera och driva medier. Den mest storslagna idén var när man gav sig in i gratistidningskriget och försökte konkurrera med Metro. Mannen som skulle leda det djärva projektet var Expressens påläggskalv, Thomas Mattsson. Så här skriver en av OTW:s grundare, Patrik Brissman, i ett mail om Thomas Mattssons insats.

"Thomas Mattsson låg bakom mycket av Stockholm News. Hans idé var att vi skulle ha kolportörer som delade ut tidningen istället för att som i Metros fall att läsaren plockade dem ur tidningsstället. För att testa sin idé satte han på sig i en grön overall, tryckte en Metrokeps på skallen och ställde sig utanför Thorlidsplans tunnelbanestation med en bunt Metro i näven.
Allt smygfilmades och antal exemplar som förbipasserande tog ur Thomas hand antecknades och jämfördes med plockfrekvensen ur tidningsställen."

Den djärva planen på en ny gratis dagstidning stötte dock genast på problem. Mediemogulen Jan Stenbeck skyddade Metros marknad genom att "döda" Stockholm News marknad genom att snabbt ge ut "spoilern" "Everyday", som snart fick OTW att ge upp kampen om den nya gratistidningsmarknaden.

Cheferna på OTW slickade såren och kom igen med nya idéer.

År 2006 såldes OTW till Forma, som senare sålde bolaget vidare till Stampen. Och i år har bolaget sålts till Aller. Det är sannolikt att det inte har gynnat bolaget ha haft så många olika ägare under de senaste åren. Det är heller ingen djärv gissning att OTW hade kunnat vara mer offensivt med en annan ägare än Stampen, å andra sidan har man hela tiden lyckats visa positiva resultat trots ägarens andra finansiella problem.
Aller har ett mycket starkt erbjudande inom content marketing med bolagen OTW och Make Your mark.

Allers vd Bodil Ericsson Torp höll ett tal på OTW:s fest som antydde att hon hade höga förväntningar på OTW. Stampens vd Martin Alsander, som satt vid honörsbordet, fick en skämtsam gliring om att Aller hade kunnat betala "50 miljoner kronor till" för OTW om de prissatt kontorschefen Anette Nygren till hennes rätta värde.

OTW:s 20 första år är inspirerande, att bygga upp Sveriges ledande contentbolag från ingenting är en stark prestation. Och att OTW utvecklats så starkt även utan grundarna är imponerande.

Efter en lite gnisslig start, se nedan, gör OTW ett mycket starkt jobb med storkunden SAS.

Läs mer här.

Vill ni se Resumés förstasida som gjordes kvällen till ära? Kolla Resumés Instagramkonto, @tidningenresume.

Festen var för övrigt riktigt rolig. Medarbetaren David Bexelius var en briljant värd för kvällen.

***

Entreprenören Pär Sundberg, en av OTW:s grundare, driver i dag det konkurrerade Brand New Content. Han har tillsammans med sin bror Anders värvat flera medarbetare från OTW, vilket inte alltid gynnat relationerna mellan bolagen.

Brand New Content lyckades bland annat värva profilen Ernst Kirchsteiger från OTW. Inte det roligaste som har hänt OTW, men att en känd programledare är mer lojal med sin producent (Anders Sundberg) än ett bolag är inte ovanligt.

***

Det finns de som tycker att det går minst lika bra för Spoon som det gör för OTW.

Läs mer här.

***

Mycket läsvärt reportage om tv-branschens utveckling i nya numret av DI Weekend, signerad av Henrik Huldschiner.

***
Expressens Karin Olsson är en av mina favoritskribenter i Sverige. Här säger hon ett sanningens ord om Göteborgs mediemogul Peter Hjörne.

***

På onsdag den 23 november anordnar Resumé Talangforum #baramänniska. Dagens Nyheters chefredaktör Joachim Berner kommer att berätta om motgångarna som byggde hans karriär. Jag LOVAR att ni inte vill missa det, anmäl er på länken nedan.
Mer information och anmälan här.

***
Digge Zetterberg Odh har nästan dagligen under fem års tid postat inspirerande blogginlägg om kommunikation och innovation på Resumés sajt. Nu räcker tiden inte till längre för Digge, som väljer att avsluta sin blogg på femårsdagen. Stort tack för fina insatser under fem år, Digge! Vi och läsarna kommer att sakna dig.

Läs Digge Zetterbergs Odhs sista blogginlägg här.

***
Är den svenska politiska debatten på väg att "Trumpifieras"? Det verkar onekligen så. Dagens Nyheters Erik Helmersson har en intressant analys av debattklimatet i Sverige.

***
Det är vetenskapligt bevisat att människor som prenumererar på det digitala analysbrevet Resumé Insikt är 90 procent smartare än människor som ännu inte hunnit starta sin prenumeration.

Här är innehållet i veckans tre editioner av Resumé Insikt:
Media
Marknad
Kommunikation.
Här tecknar du en prenumeration.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens helgintervju möter du Ljungskiles stolthet, Stefan Lundell som grundat techsajten Breakit. Dagen efter är det dags för #karriärsöndag med Hyper Islands nya vd Sofia Wingren.

Missade du förra veckans helgintervju med Richard Kylberg? Läs den, det är en mycket stark text om vad som är viktigt i livet egentligen.

***
I helgen missar jag inte Milan-Inter på söndagkväll. Den italienska fotbollen, och särskilt Milan, fastnade på mig på 80-talet.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.