Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kallade kunderna för muppar – då sjönk aktien

Publicerad: 16 Mars 2012, 08:24

Fd Goldman Sachs-chefen Greg Smith gick ut med ett öppet brev i New York Times där han berättar att cheferna kallade kunderna för muppar.

Foto: Pressbild.

New York Times publicerade en kolumn i dagarna där den före detta Goldman Sachs-anställde spydde galla över sin tidigare arbetsgivare. Effekten har inte låtit vänta på sig. Aktien sjönk med 3 procent under torsdagen trots att New York-börsen gick bra överlag.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftNew York TimesGoldman SachsDagens Industri

I mitten av veckan slog ett öppet brev i New York Times ned som en bomb.

Avsändaren var den före detta Goldman Sachs-chefen, Greg Smith.

Han  har tillbringat tolv år på firman och valde att sluta efter att han  mådde illa av en destruktiv kultur där girigheten har tagit över, enligt  DI:

– Kundens intressen sätts åt sidan för att firman ska tjäna  pengar. Firman har svängt så mycket från den arbetsplats som jag kom  till efter högskolan att jag inte längre med gott samvete kan säga att  jag identifierar mig med vad den står för."

Han kände sig också direkt illamående över hur okänsligt folk pratar om att lura sina kunder.

Han nämner bland annat att han bara under de senaste tolv månaderna hört olika chefer referera till kunderna som "muppar".

Brevets effekt har alltså inte låtit vänta på sig, enligt SvD Näringsliv.

Goldman Sachs kurs sjönk med hela 3 procent under torsdagens handel trots att övriga New York-börsen gick bra.

Google  skakas också av en liknande incident efter att en av bolagets  utvecklingschefer, James Whittaker, slutat efter tre år på företaget för  att börja på Microsoft i stället.

I ett blogginlägg på Microsofts  webbplats menade han att Google visserligen var ett innovativt och  stimulerande företag under Eric Schmidts ledning, men att bolaget fokuserar för mycket på annonser i stället för innovation efter att Google-grundaren  Larry Page har tagit över.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.