Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kallar uppsvinget "Helin-effekten"

Publicerad: 19 Januari 2010, 08:53

I samband med Publicistklubbens debatt i går på Kulturhuset i Stockholm kallade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson opinionsuppsvinget för ”Jan Helin-effekten”.


Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonAftonbladetSverigedemokraternaJan Helin

Jimmie Åkesson.

Jimmie Åkesson sa att han trodde att den omdiskuterade debattartikeln i Aftonbladet i oktober bidrog till att etablera Sverigedemokraterna över 4 procent i opinionsmätningarna.

Debattartikeln framställde den pågående islamiseringen som det största hotet mot Sverige sedan Andra världskriget.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin portar annonser från Sverigedemokraterna inför riksdagsvalet. Han publicerade ändå debattartikeln för att han ville att läsarna ska förstå vad Sverigedemokraterna har för värderingar.

På debatten i går sa Helin att debattartikeln kunde ses som hets mot folkgrupp.

Då svarade Åkesson att den ende som kan anklagas för sådan hets var Helin själv. Åkesson påstod att Aftonbladet ändrade Åkessons ursprungliga rubrik ”Islamiseringen är vårt största utländska hot” till ”Muslimerna är vårt största enskilda hot”.

Resume.se har sökt Jan Helin.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.