Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kalldusch från Google

Publicerad: 20 januari 2012, 07:44

Google överraskar negativt.

Foto: Colourbox.

Google chockade Wall Street under torsdagen genom ett rejält vinstras. Den bakomliggande orsaken var långsam internationell tillväxt, ökade kostnader och ett prisras på annonsmarknaden.


Ämnen i artikeln:

Larry PageFacebookGoogle

Googles vd Larry Page hävdade ändå att investeringar på nya marknader har börjat ge resultat. Bland annat i form av intäkter från annonsering.

Men samtidigt tappade Google i sin totala omsättning, vilket var lite  av en chock för marknaden. Och vinsten per aktie landade på 9,50  dollar, vilket visserligen var en ökning från förra året då den hamnade  på 8,75 dollar per aktie, men en ett rejält tapp i förhållande till vad  analytikerna hade förväntat sig ­– 10,46 dollar per aktie.

Inom sökmotorannonsering visade Google en prisnedgång med 8 procent,  utifrån det genomsnittliga priset som kunden får betala för varje  annonsklick.

Men enligt företagets ledning innebär inte prisnedgången under ett  enda kvartal en generell trend, utan de menar att den snarare är en  effekt av vissa smärre förändringar som har skett under det föregående  kvartalet.

Google lyckades ändå kompensera prisnedgången till viss del genom att man fick in fler klick – hela 34 procent mer än 2010.

Enligt  Financial Times väljer Larry Page också att prioritera sociala nätverk  för att ytterligare kompensera prisnedgången på annonsmarknaden.

Men trots detta gjorde Google alltså marknaden besviken.

De operativa kostnaderna steg till 3,38 miljarder dollar under Q4, vilket var en ökning med hela 35 procent.

En  bidragande orsak var att man anställde cirka 1.100 nya medarbetare bara  under de sista tre månaderna. Och under helåret ökade Google med hela  8.100 medarbetare, vilket är ett rekord.

Enligt Google har man också haft snabbt tillväxt för sitt sociala nätverk Google+.

Enligt Larry Page är det företagets främsta väg till öka engagemanget hos sina användare och bemöta Facebooks snabba frammarsch.

Google+ har numera 90 miljoner användare.

Enligt Larry Page fick man 40 miljoner nya användare bara under de senaste tre månaderna, enligt Financial Times.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Larry PageFacebookGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.