Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kampanj stoppas

Publicerad: 16 Mars 2011, 15:15

Sveriges Radio skjuter upp sin kampanj mot politikerna. Forsman & Bodenfors filmer som driver med partiledarna läggs på is. SR:s vd Mats Svegfors förklarar: – Vi har bestämt att driva kampanjen när det sammantaget passar bättre.


Ämnen i artikeln:

Fredrik ReinfeldtMats SvegforsSveriges Radio

truefalse

SR:s vd Mats Svegfors har bestämt sig för att lägga lobby-kampanjen mot politikerna på is tills vidare. Foto: Scanpix.

För tre veckor sedan skrev Mats Svegfors till statsminister Fredrik Reinfeldt:
”Broder”, har radiochefen skrivit för hand på det printade brevet. Förbrödringen mellan regeringschefen och radiochefen har väckt debatt på radion, som månar om armlängds lucka till politikerna­ som beslutar om villkor och pengar. Mats Svegfors var en gång sakkunnig åt den moderate ekonomi­ministern och partiledaren Gösta Bohman och sedan statssekreterare i bostadsdepartementet.

Sedan förklarar Mats Svegfors att SR inom kort startar en opinionskampanj där folk uppmanas tipsa riksdagsledamöterna om bra radioprogram. Kampanjen skulle gå i de stora tidningarna, på bio och webb-tv under fyra veckor.

”Det finns en lite humoristisk, men understruket snäll, twist på referensen till er partiledare”, skriver radiochefen. Sedan påpekar han att partiledarnas samtycke inte krävs i opinionsbildande kampanjer. (I kommersiella kampanjer krävs däremot de medverkandes samtycke, reds. anm.).
– Det är en anständighet att tala om för partiledarna att de ska förekomma på bio, säger Mats Svegfors. Jag har skrivit till alla, men inte för att be om tillstånd.

Reklamfilmerna har producerats av SR:s reklambyrå Forsman & Bodenfors. De bygger på arkivklipp från tv där ljudklipp från Sveriges Radio har fogats in. Kampanjen skulle ha rullat i gång i ­dagarna, men så blir det inte.
– Nej, vi sköt fram den, säger SR:s marknadschef Christian Rauch. Vi har inte satt något nytt datum.

Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg vill inte kommentera kampanjen:
– Informationsinitiativet ligger helt hos vår kund.

Avsikten med kampanjen var att sätta tryck på politikerna inför regeringens direktiv till utredningen om nya sändningsvillkor 2014–2020. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths utspel i februari om ny finansieringsform har fått cheferna på public service-företagen att tänka om.
– Nu har det blivit rätt bra tryck i debatten ändå, konstaterar Mats Svegfors. Det viktigaste för oss är att inte stängas inne i ett smalt uppdrag. Och vårt oberoende måste vara ristat i sten. Helst vill vi ha en public service-lag som tydligt reglerar våra villkor.

Men är det rätt att den statsstyrda radion driver opinion mot regering­en med licenspengar?
– Under nio år som landshövding var jag aldrig med om att påverka regering och riksdag så mycket som jag gjorde under mina tre första månader på SR när det nuvarande tillståndet skulle tas.
– Men om vi alls ska använda pengar till reklam är en befogad fråga. Vi är mycket sparsamma med våra kampanjer. Vi gör 217 000 timmar radio i år och måste få berätta om vad som finns utan att överbelasta våra egna sändningar. Det gör vi genom kampanjen.

Som nu har skjutits på en oviss framtid. Vad kampanjen kostar, eller kostnaden för avbokat medieutrymme, vill Mats Svegfors inte säga:
– Det berättar vi när den är genomförd. Då vet vi bättre.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.