Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Kampanjen ”Säg nej till cancer” kritiseras

Publicerad: 5 April 2016, 06:41

Foto: Kampanjbild

Cancerfondens hälsokampanj får tummen ner av många, svensk journalist på The Guardian jobbade med Panamadokumenten och nu kommer video-Tinder.


Ämnen i artikeln:

TinderViggo CavlingPanamadokumentenCancerfonden

Kampanjen ”Säg nej till cancer” får kritik
Påståendet ger intrycket att cancer är en fråga om attityd. Det anser i alla fall Olof Åkerlund på Sydsvenskan – och han är inte ensam om sin kritik. Kampanjen som frontas av Kakan Hermansson uppmanar i ”30 dagar – 30 nej” människor att ”anta utmaningen” att säga nej till cancer genom att säga nej till ovanor som kan öka risken för sjukdomen, till exempel cigaretter, rött kött och vin. Att uppmana människor att minska cancer genom hälsosamma val upprör många.

”Det är en smaklös lifestyleifiering av en av vår tids stora folksjukdomar” skriver Elin Grelsson Almestad på Facebook vars inlägg fått stor spridning.

Ledarskribenten på Aftonbladet Daniel Swedin är en av kritikerna på Twitter.

— Daniel Swedin (@danielswedin) April 4, 2016Undrar var @barncancerfond tycker. Bör barn också göra “medvetna livsstilsval” så de slipper säga ja till cancer? @Cancerfonden

Svensk journalist på The Guardian jobbade med Panamagranskningen
Helena Bengtsson
, som beskrivs av SvD som en pionjär inom datajournalistik i Sverige, är en av de på tidningen The Guardian som varit i centrum av granskningen i Panamadokumenten. SvD har intervjuat journalisten, som beskriver materialet hon gått igenom som ostrukturerad data. SvD:s reporter undrar om tidningen kan få dokumenten.

– Jag har fått frågan förut... Men de kommer att släppas så småningom, jag tror att det är i maj. Då kommer de göras tillgängliga och sökbara. Vi tror på transparens, svarar hon enligt tidningen.

Ny röstfunktion på Facebook ska beskriva foton för blinda
Facebook vill bli mer inkluderande och lanserar därför i dag ”Automatic alternetive text” – en ny funktion i Facebooks iOS-app som ska kunna läsa upp foton för blinda, rapporterar The Verge. Beskrivningarna skapas med algoritmer baserade på artificial intellegence. Funktionen ska dock än så länge bara fungera på engelska och det finns fortfarande miljontals föremål som inte kommer att kännas igen. Steget är därför bara det första, och snart kommer även möjligheter för användarna att ställa frågor om en bild och därigenom få ännu mer information.

I dag implementeras alltså funktionen för iPhones, men den kommer även till Android och webbversionen, skriver theverge.com.

Nu kommer video-Tinder
Resumés tidigare chefredaktör Viggo Cavling är en av de som står bakom Himynameis, en ny dejtingapp som låter användarna spela in långa videoklipp där de presenterar sig själva. Det skriver Di Digital.

Appen vänder sig till unga människor i åldern 18–25 och videon spelas in direkt i appen för att användarna ska känna sig säkra på att det faktiskt är personen i filmen som man kommunicerar med.

Himynameis har tagit fram av Viggo Cavling tillsammans med Malmöbolaget Hi Group som består av Ludvig Lindström och Olle Morin. Inledningsvis ska appen lanseras med en stor marknadsföringsinsats och på sikt kan en betallösning komma att lanseras – och det kommer att finnas annonseringsmöjligheter.

”Med en bas på 50 000–100 000 medlemmar så kan vi rulla ut en freemiummodell med reklam och en premiumtjänst med extra funktioner” säger Ludvig Lindström.

SvD lanserar Börstips – för 390 kronor i månaden
Igår lanserade SvD nya betaltjänsten SvD Börsplus där man ska publicera omkring 300 analyser årligen, berättar Medievärlden. Målgruppen är läsare som är intresserade av aktier och investeringar och de som väljer att prenumerera för 390 kronor i månaden får ta del av tipsen först, innan hälften av dessa blir tillgängliga för tidningens vanliga prenumeranter och kunder hos Nordnet, som är SvD Börsplus kommersiella partner.

"Vårt blygsamma mål är att bli Sveriges erkänt bästa analysmedia. För det krävs rätt folk, rätt format, rätt arbetsmetoder, rätt värderingar - i dubbel bemärkelse - samt inte minst rätt avsändare. Det är en drömkombination att dra igång Börsplus tillsammans med SvD, som är digitalt urstarka i allmänhet och inom Näringsliv i synnerhet", säger Peter Benson, aktieskribent och vd på SvD Börsplus, enligt medievarlden.se.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.