Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kampanjen som dominerade i Cannes Lions

Publicerad: 26 Juni 2017, 05:55

Foto: Anthony Quintano/Flickr

"Fearless Girl" tog hem fyra Grand Prix, förre SvD-chefen död och Skam tog slut i helgen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017

Kampanjen som dominerade i Cannes
Statyn "Fearless Girl" som står placerad mitt emot tjuren på Wall Street väckte stor uppmärksamhet på kvinnodagen. Under veckan belönades den med hela 4 Grand Prix och 18 guld på Cannes Lions. Därmed hammar kampanjen, som McCann New York ligger bakom, på andraplats över de som funnit flest Grand Prix genom alla tider, skriver Adweek. Mest belönad någonsin är "Dumb ways to die" som tävlade år 2013.

Förre SvD-chefen Mats Johansson död
Mats Johansson var SvD:s politiske chefredaktör mellan 2000 och 2003. Därefter fortsatte han som kolumnist på ledarsidan och satt i riksdagen för M under perioden 2006–2014. I helgen avled han hastigt vid 65 års ålder.
– Svensk samhällsdebatt har mist en av sina främsta stilister, med osviklig kärna och en oböjlig ryggrad, säger Tove Lifvendahl, nuvarande politisk chefredaktör på SvD, till den egna tidningen.

Skam tog slut i helgen
I helgen sändes sista avsnittet av den norska succéserien Skam. Både fans och skådespelare sörjer att det inte blir några fler säsonger.
– Det är mycket märkligt och tråkigt, men jag tror också att vi är redo att gå vidare. Men det har varit en otrolig resa och ett äventyr att vara en del av, sa Iman Meskini, som har spelat karaktären Sana, på en pressträff i fredags.
"Skam har varit MITT LIV ända sedan december och att det är över snart gör mig så så ledsen. Vad ska man göra sen med sitt liv", skriver ett fan förtvivlat på Twitter enligt Nöjesbladet.

Nya public service-direktiv inlämnade
Regeringen har meddelat tilläggsdirektiv till den parlamentariska public service-kommittén, vilket uppmärksammas av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. I ett blogginlägg ger han ris och ros åt förslagen från kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP). Han är kritisk mot att regeringen inte lyfter in frågan om ett gemensamt medieetiskt system.
"Jag tycker att det är olyckligt att regeringen inte här tar chansen att slå fast behovet av en stärkt medieetik. Det hade varit möjligt att, med några formuleringar i direktiven, konstatera nödvändigheten i att också SVT:s, SR:s och UR:s innehåll på digitala plattformar bör kunna granskas" skriver han.
Mattsson är mer positivt inställd till att public service-kommittén ska föreslå hur SVT, SR och UR ska regleras, hur innehållet ska nå ut till publiken och hur bolagens oberoende påverkas i det som beskrivs som "ett nytt medielandskap".

"Falska uppgifter om könsstympning i SVT"
150 000 flickor och kvinnor kan vara könsstympade i Sverige. Den uppgiften gick SVT ut med tidigare i juni. Uppgifterna stämmer inte, skriver Aftonbladets Kerstin Weigl i en krönika. För två år sedan gjorde Socialstyrelsen uppskattningen att 38 000 flickor och kvinnor kan vara könsstympade. SVT bygger dock sin rapportering på en undersökning som hävdar att siffrorna är rejält i underkant.
"Det intressanta är inte felet i sig. Alla gör fel. Siffran är abstrakt. Men den är inte oviktig (...) Könsstympade kvinnor och flickor behöver kunskap, de ska våga söka vård för sina skador. De behöver inte de välmenande människornas gissningar och uppblåsta siffror. Det är inte att viktiggöra frågan. Det är respektlöst" skriver Weigl.

Google ska sluta läsa av användarnas mejl
Google meddelade under fredagen att man inte längre kommer söka igenom Gmail-användares inkorgar för att kunna rikta annonser. Det rapporterar AFP. Google kommer fortsätta att personalisera annonser efter målgruppsdata, men kommer att använda sig av annan information som exempelvis sökhistorik.

Tove Leffler slutar på Svensk Bokhandel
Svensk Bokhandels chefredaktör Tove Leffler slutar efter sex år och blir förlagsschef på Atlas. I en intervju med tidningen svarar hon på vad som varit mest minnesvärt:
– Att vi gick igenom en tuff tid med nedskärningar för att i dag vara ett grymt team som gör en relevant, modern och, enligt mig, superbra branschtidning. Vi har dessutom ställt om till att bli en digital tidning med hög produktion på nätet. Jag är otroligt stolt över vad den här redaktionen presterar i dag!

Uppgifter: Facebook jagar exklusivt tv-innehåll i Hollywood
Det har länge tisslats och tasslats om att Facebook vill satsa på exklusiva serier. Nu avslöjar Wall Street Journal att det sociala nätverket ska vara beredda att betala så mycket som motsvarande 26 miljoner kronor per avsnitt. Det är framför allt material som lockar målgruppen mellan 17 och 30 års ålder som man ska vara ute efter.

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.