Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Kämpigt för Stampen

Publicerad: 30 Augusti 2013, 08:23

Pelle Mattisson.

Stampen går från ett finansnetto på 121 miljoner kronor under första halvåret 2012 till en förlust på 31 miljoner kronor under motsvarande period i år. Omsättningen rasar med nära 200 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Pelle MattissonStampen

Stampen Media Group konstaterar att det råder en fortsatt tuff  konjunktur i mediebranschen i och med strukturomvandlingen från  traditionella massmedier till mer nischade digitala medier och  företagens egna kanaler.

Koncernen redovisar en omsättning på cirka  2,5 miljarder kronor under första halvåret 2013, vilket kan jämföras med 2,7 miljarder kronor från motsvarande period förra året.

Stampen  menar att intäktsraset ligger i ”linje med branschens vikande trend”.

Resultat  efter finansiella poster, finansnetto, går från en vinst på 121  miljoner kronor under första halvåret till en förlust på 31 miljoner  kronor.

Stampen konstaterar att strukturomvandlingen slår hårt mot  prenumererade morgontidningar – annonsintäkterna minskade med 12-18  procent i förhållande under första halvåret i år i förhållande till  motsvarande period förra året.

– Mer än 50 procent av annonsintäkterna kommer från  tillväxtmedier, digitala medier och gratistidningar, vilket är helt i  linje med vår strategi och en tydlig förflyttning av koncernens  balanspunkt, säger Pelle Mattisson, vd och koncernchef på Stampen Media  Group.

Det finns dock ljus i mörket.  Tryckeriverksamheten V-TAB utvecklas stabilt och behåller en  rörelsemarginal på 5,9 procent.

Stampen Media Partner växer med 24,5  procent, men omstrukturering i vissa dotterbolag drar ned lönsamheten,  enligt Stampen.
– Vi fortsätter att jobba med åtgärdsprogram för att  säkerställa lönsamheten och forma en affärsområdesstruktur inom lokala  medier för att få effektivare verksamheter och fler synergier, säger  Pelle Mattisson.

Koncernens rörelseresultat sjönk från 138 miljoner kronor till 27 miljoner kronor:
– Vi har vidtagit åtgärdsprogram som ska förbättra resultatet under hösten. Förra hösten var vi 300 fler anställda än vad vi är den här hösten, vilket kommer att ge effekt allteftersom, säger Pelle Mattisson.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Pelle MattissonStampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.