Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Kan byta namn på en tidning närsomhelst”

Publicerad: 3 December 2012, 13:27

Johan Ehrenberg.

Foto: Pressbild.

ETC:s vd Johan Ehrenberg kommenterar beslutet att ändra Efter Arbetets namn till ETC Malmö utan föreningens godkännande: ”Jag tror det är viktigt att förstå att det är ETC och bara ETC som sålt prenumerationer och kommunicerat med läsarna sedan starten”, skriver Johan Ehrenberg.


Ämnen i artikeln:

ETCJohan Ehrenberg

Tidigare idag kunde Resume.se berätta att tidningen Efter Arbetet  utsatts för vad som skulle kunna liknas vid en kupp i fredags.

ETC med  dess vd Johan Ehrenberg i spetsen, som har till uppgift att producera Efter Arbetet, bytte namn på densamma till ETC Malmö och skickade ut  tidningen till dess prenumeranter.

Föreningens ordförande Bo Bernhardsson var mäkta förvånad, men Johan Ehrenberg försvarar beslutet:
”Namn på en tidning kan man byta närsomhelst. Det har inget med utgivningen att göra.

Han uppger också att endast sex personer ringt och velat säga upp sin  prenumeration, varav två ändrade sig.

Han är också tydlig med att påpeka att det är ETC och  bara ETC som har sålt prenumerationer och kommunicerat med läsarna sedan  tidningens start:
”Vi kan inte kuppa oss själva”, skriver han.

Han menar också att prenumerationer alltid är förhandsbetalningar och  att dessa kan: ”sägas upp omgående om man inte gillar den tidning man  får.”

Han anser vidare att det inte går att ”lägga beslag på  prenumerationer” samt att det register som finns ägs av ETC  lokaltidningen i Malmö AB:
”Om man vill ta över de prenumerationer som finns på en tidning måste  man ta över det bolag som har tagit emot förhandsbetalningarna dvs  prenumerationsskulden. Tar man över ett bolag tar man också över de  anställda, tryckeriavtal och andra skyldigheter.”

Han påpekar också att ingen aktör ännu gett något förslag om att över  ta över bolaget samt att föreningen inte vill ha ansvar för de  anställda:

”Så vår uppgift för att rädda jobben och ge läsarna den tidning de betalat för”, skriver Johan Ehrenberg.

Han uppger också att ETC en längre tid haft problem med Efter Arbetet  som varumärke i och med att LO valde att ha namnet Arbetet på sin  tidning:
”Det tror jag alla förstår. Vem vill göra en tidning som är efter en annan?”, skriver han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ETCJohan Ehrenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.