Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Kan inte outsourca en publicistisk kompass”

Publicerad: 14 Augusti 2015, 09:24

Fokus förre chefredaktör Martin Ahlquist.

Foto: Wikimedia Commons/montage.

Fokus förre chefredaktör Martin Ahlquist tycker att tidningen har gjort ett bra val av efterträdare. Kritiken mot att Johan Hakelius har en bakgrund som opinionsskribent tycker han är oväsentlig.


Ämnen i artikeln:

Martin AhlquistFokusJohan Hakelius

I våras aviserade Martin Ahlquist att han lämnar Fokus efter tio år, varav de sex senaste som chefredaktör. Gårdagens besked att Johan Hakelius tar över stafettpinnen tog han emot på ett positivt sätt.
– Jag jobbade ihop med Johan på Finanstidningen en gång i tiden. Jag känner honom som en intellektuell och intellektuellt hederlig person. Det blir intressant att se vad han kan göra med tidningen, säger han.

Flera branschröster har kommenterat utnämningen i negativa ordalag på grund av Johan Hakelius bakgrund som opinionsskribent. Han har bland annat varit biträdande politisk redaktör på Svenska Dagbladet.
– Min stora övertygelse är att åsiktsjournalistik och oberoende nyhetsjournalistik är två väsensskilda saker. Men det innebär inte att man kan vara bra på båda delarna. Personer som skrivit åsiktsbaserade texter ska inte vara diskvalificerade från chefredaktörsjobb. I så fall hade inte Peter Wolodarski kunnat bli det på DN eller Karin Pettersson på Fokus. Jag tycker att Peter Wolodarski har gjort ett bra jobb med att höja den journalistiska kvaliteten på DN, och jag tror att Johan kan göra detsamma med Fokus, säger Martin Ahlquist.

Han minns hur tongångarna gick i samband med att tidningen startade år 2005.
– Det väldigt mycket snack om vi var en höger- eller vänstertidning. Men det tystnade efter några år när redaktionen visade att Fokus är något annat. Det är en analyserande journalistik som utgår från vad man tror att läsaren är intresserad av. Vi vill förse läsaren med kunskap som gör att de kan bilda sig egna uppfattningar snarare än att övertyga dem om uppfattningar. Det är en vattendelare.

I samband med rekryteringen var Fokus tydliga med att de sökte en person som kunde lyfta deras digitala närvaro. Johan Hakelius har inte gjort sig känd för just det, vilket har påpekats i reaktionerna. Men Martin Ahlquist ser det som en sekundär fråga.
– Vem man än väljer kommer den personen inte att kunna uppfylla alla saker man önskar. Alla människor har luckor i sina cv:n – då gäller det att rekrytera folk som täcker upp för det. Det viktiga är att det är en person som omfamnar Fokus grunduppgift att förse Sverige med oberoende kvalitetsjournalistik. Därefter ska man se till att de finns kompetenser inom alla aspekter av digital utveckling och allmän affärsutveckling. Men har man inte det första går det åt helsike med allt det andra. En publicistisk kompass kan du inte outsourca längre ned i organisationen.

Vad ser du som hans och Fokus främsta utmaningar?
– Att hela tiden hålla fast i och försvara grunden för publicistiken, och därmed affären Fokus. Intäktsandelen som kommer från läsarna har ökat drastiskt, och har behövt göra det eftersom annonsintäkterna inte har hängt med i förhållande till hur mycket läsarantalet har växt, säger han och fortsätter:

– Det går bara att ta betalt från läsarna om man har en bra produkt och skriver för dem. Det är allt fler prenumeranter som betalar allt mer och den utvecklingen kommer att behöva fortsätta. Det behövs också utvecklas ytterligare bitar av fokus; den digitala delen och att intelligent använda varumärket för att skapa intäkter. Men du kommer inte undan från att allt vilar på en publicistisk trovärdighet.

Vad ska du göra framöver?
– Jag har lovat mig själv och min familj att inte hoppa på något snabbt. Men jag ska börja fundera konkret. Jag vill hålla det öppet och inte låsa mig vid att jag måste jobba med en viss typ av journalistik, eller ens inom journalistiken. Just nu har jag inte fler planer än att kanske förverkliga ett bokprojekt med en annan person under hösten.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.