Media
”Kan ta gift på att jag inte har fått sparken”
Publicerad: 27 augusti 2013, 10:40
Foto: Pressbild.
Lena K Samuelsson lämnar jobbet som chefredaktör för Svenska Dagbladet, SvD, efter tolv år på posten. Hon ska i stället ansvara för Schibsted-koncernens CSR, kulturbyggande och kommunikation. Lena K Samuelsson tar även plats i Schibsteds koncernledning.
– Jag kan ta gift på att jag inte har fått sparken. Det här är ett offensivt drag för mig, säger hon.
KB
Karl-Johan Byttner
Lena K Samuelsson har varit chefredaktör på Svenska Dagbladet i tolv år.
Hon kommer dessförinnan från Aftonbladet där hon arbetade lika länge – bortsett från att hon under ett år var utlånad till Schibsted för att arbeta med 20 Minuter i Tyskland:
– Det verkar nästan som att jag har någon slags tolvårsgräns, haha, säger 49-åriga Lena K Samuelsson.
Lena K Samuelsson tyckte att det nya jobberbjudandet som ansvarig för Schibsteds CSR, kulturbyggande och kommunikation kändes som ett naturligt tillfälle att pröva något nytt:
– Jag känner att svenskan är väl riggad och att vi har många starka, proffsiga och bra människor som kan föra svenskan framåt. Jag känner mig också glad över att Fredric Karén tar över. Han är en stark publicist och har ett digitalt driv, säger Lena K Samuelsson.
Hon känner ett enormt engagemang för Svenska Dagbladet så det är med blandade känslor som hon lämnar:
– Jag sade i mitt tal till personalen att det var först var ett jobb, men att det med tiden utvecklades till en kärlek, säger Lena K Samuelsson.
Hon sticker inte under stol med att de senaste årens sparpaket har varit kämpiga, men uppger att detta inte har bidragit till hennes beslut att lämna posten:
– Alla medieföretag går igenom tuffa tider. Jag har den uppfattningen att Schibsted har höga publicistiska ambitionen, men man måste också som chef och ledare vara beredd att ta tuffa beslut, säger Lena K Samuelsson.
Hon tycker också att SvD har haft en stark utveckling och står väl positionerat i förhållande till den snabba digitala utvecklingen.
Ni har haft det kämpigt ekonomiskt. Så sent som Q1 backade ju vinsten till 4 miljoner kronor?
– Jag tror att alla medieföretag känner av den strukturomvandling som just nu sker. SvD har ändå levererat sitt bästa resultat under de senaste åren, säger Lena K Samuelsson.
Hon hävdar å det bestämdaste att den nya tjänsten inte är någon klassisk frysbox-placering.
– Alla stora koncerner har ju kommunikationsdirektörer. Schibsted tar nu nästa steg i att bygga en gemensam kultur inom koncernen, säger Lena K Samuelsson.