Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Kan ta gift på att jag inte har fått sparken”

Publicerad: 27 Augusti 2013, 10:40

Foto: Pressbild.

Lena K Samuelsson lämnar jobbet som chefredaktör för Svenska Dagbladet, SvD, efter tolv år på posten. Hon ska i stället ansvara för Schibsted-koncernens CSR, kulturbyggande och kommunikation. Lena K Samuelsson tar även plats i Schibsteds koncernledning. – Jag kan ta gift på att jag inte har fått sparken. Det här är ett offensivt drag för mig, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénLena K SamuelssonSchibstedSVD

Lena K Samuelsson har varit chefredaktör på Svenska Dagbladet i tolv år.

Hon  kommer dessförinnan från Aftonbladet där hon arbetade lika länge –  bortsett från att hon under ett år var utlånad till Schibsted för att  arbeta med 20 Minuter i Tyskland:
– Det verkar nästan som att jag har någon slags tolvårsgräns, haha, säger 49-åriga Lena K Samuelsson.

Lena  K Samuelsson tyckte att det nya jobberbjudandet som ansvarig för  Schibsteds CSR, kulturbyggande och kommunikation kändes som ett  naturligt tillfälle att pröva något nytt:
– Jag känner att svenskan  är väl riggad och att vi har många starka, proffsiga och bra människor  som kan föra svenskan framåt. Jag känner mig också glad över att Fredric  Karén tar över. Han är en stark publicist och har ett digitalt driv,  säger Lena K Samuelsson.

Hon känner ett enormt engagemang för Svenska Dagbladet så det är med blandade känslor som hon lämnar:
–  Jag sade i mitt tal till personalen att det var först var ett jobb, men  att det med tiden utvecklades till en kärlek, säger Lena K Samuelsson.

Hon  sticker inte under stol med att de senaste årens sparpaket har varit  kämpiga, men uppger att detta inte har bidragit till hennes beslut att  lämna posten:
– Alla medieföretag går igenom tuffa tider. Jag har den  uppfattningen att Schibsted har höga publicistiska ambitionen, men man  måste också som chef och ledare vara beredd att ta tuffa beslut, säger  Lena K Samuelsson.

Hon tycker också att SvD har haft en stark  utveckling och står väl positionerat i förhållande till den snabba  digitala utvecklingen.

Ni har haft det kämpigt ekonomiskt. Så sent som Q1 backade ju vinsten till 4 miljoner kronor?
–  Jag tror att alla medieföretag känner av den strukturomvandling som  just nu sker. SvD har ändå levererat sitt bästa resultat under de  senaste åren, säger Lena K Samuelsson.

Hon hävdar å det bestämdaste att den nya tjänsten inte är någon klassisk frysbox-placering.
–  Alla stora koncerner har ju kommunikationsdirektörer. Schibsted tar nu  nästa steg i att bygga en gemensam kultur inom koncernen, säger Lena K  Samuelsson.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.