Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kände till Juholts flickväns brott publicerade inte

Publicerad: 30 Mars 2011, 07:40

Håkan Juholts flickvän Åsa Lindgren lurade till sig 45 000 kronor från sin dåvarande arbetsgivare – Fritidsresors flygbolag Tui Fly Nordic. Rapports politiske kommentator Mats Knutson, som är gift med Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson, kände till brottet innan Dagens Industri avslöjade det i går. – Ja, det gjorde jag, dock inte via min fru utan från en annan källa.  Vi valde att inte publicera, säger Mats Knutson till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Håkan JuholtAktuelltMats KnutsonLottie Knutson

Mats Knutson på Rapport. Foto: Resumé.

Det var i går som Dagens Industri avslöjade att Håkan Juholts flickvän Åsa Lindgren är dömd för bedrägeri efter att systematiskt och planerat lurat till sig 45 000 kronor från sin dåvarande arbetsgivare – Fritidsresors flygbolag Tui Fly Nordic. Juholt berättade inte detta för valberedningen.

Även Rapports politiska kommentator, Mats Knutson, gift med Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson, satt på uppgifterna om bedrägeribrottet.

– Ja, det gjorde jag, dock inte via min fru utan från en annan källa, säger Mats Knutson till Resume.se.

Varför publicerade ni inte?
– Vi gjorde bedömningen att det inte gällde Juholt själv, det gällde en person som han visserligen har en relation till, men det har inget att göra med honom, därför avstod vi.

Men Håkan Juholt och Åsa Lindgren var ju tillsammans när det hände. Kommentar?
–  Ja, man kan göra olika bedömningar, men vi tycker att vi gjorde rätt, det tycker jag även nu i efterhand. Vi ska granska politiker och det de står för, deras misstag och felaktigheter. I det här läget var det inte angeläget eftersom det rörde sig om hans flickvän.

Ser du själv några problem med att din fru är på Fritidsresor och att du inte publicerar saker som rör företaget?
–  Nej, jag förstår inte det resonemanget. Det här har inget med min fru att göra. Hon hade ingen aning om vem Åsa Lindgren var. Jag fick uppgiften från en helt annan källa. Vi på Rapport beställde ut domen och åtalet men valde att inte publicera och det känns rätt så här i efterhand, även om vi nu också rapporterat om händelsen när det uppdagats i andra medier.

Bedrägerihistorien kanske inte låter så bra för Fritidsresor, Kommentar?
– Det finns naturligtvis inget sådant samband. Varför skulle de tycka det? Det är ju en dom, offentligt material och det var ju de själva som polisanmälde.

Även Expressen satt på uppgifterna och gjorde samma bedömning som Mats Knutson och Rapport.

– Expressen hade kännedom om Åsa Lindgren-domen, men vi valde att inte publicera. Först när Dagens Industri gick ut med uppgifterna på nätet gjorde vi det också, och det kan man förstås fundera kring nu., skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i sin blogg och fortsätter:

– Borde vi ha varit först? Kanske, men då var inte Håkan Juholt utnämnd till S-ordförande och då var inte allmänintresset lika uppenbart. Borde vi lagt ut nyheten på Expressen.se direkt när han hade valts i fredags? Kanske. Men var och en kan säkert föreställa sig hur det hade sett ut och uppfattats. Vi valde istället att vara återhållsamma, och det var kanske fel nu när vi istället "creddar" – som man säger i branschen – Dagens Industri både på Expressen.se och i papperseditionen Expressen. Och det för uppgifter som vi redan hade.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.