Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kändisar drar sponsorer till Förkväll

Publicerad: 21 september 2009, 11:19

TV4:s ”Förkväll” skippar aktualiteter och satsar helt på kändisar. Titan producerar och satsningen uppges fullfinansierad, bland annat av Ving och Nordea. – När du kommer hem från jobbet vill du ha vardagslyx, inte problem, säger Titans Malin Kvist.


Ämnen i artikeln:

TitanTV4

truefalse

Ny ”Förkvälls”-trio. Carin da Silva, Yvonne Ryding och Elisabeth Höglund är trion som ska relansera förrförra årets ”Förkvälls”-flopp. Nu är nyhetsvinkeln borttagen och det är kändisar som ska locka tittare till programmet som startar i oktober.

Med start den 12 oktober kl 17 sänder TV4 ”Förkväll” fem kvällar 16 veckor i följd. De tre programledarna Yvonne Ryding, Carin da Silva och veteranen Elisabeth Höglund ska producera lätt underhållning. I nyhets- och samhällsprogram är sponsring inte tillåten.

TV4:s creative sales-avdelning och Titan uppges ha fått ihop sponsorer till en satsning på 10–15 miljoner kronor. Därutöver är det brukligt med ett avtal som fördelar eventuell vinst mellan produktionsbolaget och kanalen.

Titan lanserade tidigt idén för TV4. Enligt Resumés källor tog TV4 sedan in konkurrerande anbud från bland annat Eyeworks och Strix i ett mycket sent skede av beslutsprocessen.
– Det går inte att sy ihop finansiering av en så stor produktion på några veckor, berättar en person med god insyn.

Men Titan hade ett rutinerat proffs som ansvarig för satsningen: Malin Kvist, som efter många år på Strix var TV4:s projektledare för ”Förkväll” när det sändes 2007 och nu är utvecklingschef på Titan.
– Vi ville förnya program­idén så att den fungerar på den sloten, berättar hon. Det kräver att vi ändrar tittarbeteende, efter jobbet tittar folk inte alls eller så tittar de på repriser.
– Förra gången var ”Förkväll” aktualitetsanknutet. Nu vill vi ha kändisar av hög kvalitet, oavsett om de är aktuella eller inte. De ska vara med i egenskap av sig själva. Till exempel har ju Bert Karlsson åsikter om inredning, mat eller vad man ska ha på sig även om han inte släpper någon skiva just då.
– Det ska vara lättsmält information, lite vardagslyx, ge lite ”Sex and the city”-känsla.

År 2007 sände TV4 ”Förkväll” i 25 veckor, med ett långt juluppehåll. Nu ska programmen gå över helgerna:
– Man måste vara uthållig, anser Malin Kvist. När vi har formaterat programidén ska vi hålla oss till den.

Ving är en av ”Förkvälls” huvudsponsorer och artisten Niclas Wahlgren är rese­reporter:
– Vi tycker att det känns jätte­roligt att ”Förkväll” har valt oss som reseleverantör, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn. Niclas är väldigt proffsig och bra att ha att göra med. Självklart är tv intressant för oss tack vare sin genomslagskraft.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

TitanTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.