Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kändisar med viktproblem gav Veckans Nu försäljningsboom

Publicerad: 9 januari 2013, 00:31

Omslaget för Veckans Nu:s stora helgnummer

I samband med Veckans Nu:s sista nummer för året valde tidningen att fronta med "Stjärnorna som är för tjocka och för smala". Något som gav effekt på försäljningen. Enligt Resumés uppgifter sålde tidningen 24 000 nummer mer än motsvarande nummer 2011. – Vi har täckning för bilderna, säger Anders Juhlin till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Frida förlag

I augusti tog Anders Juhlin över som förlagschef på Frida förlag där Veckans Nu ligger. Under hösten har han märkt av en uppåtgående trend för Veckans Nu som visar att tidningens satsning på bildjournalistik gett effekt.

Inför det sista numret för 2012 valde tidningen att fronta med "Stjärnorna som är för tjocka och för smala". En sexsidig bildspecial där läkare går ut av varnar utländska kändisar för att deras viktproblem skadar deras hälsa.

Tidningen sålde som smör. Enligt uppgifter till Resumé var försäljningen hela 24 000 exemplar bättre än motsvarande nummer i fjol. Anders Juhlin vill inte kommentera siffrorna i detalj, men bekräftar att det extra tjocka numret av tidningen på 100 sidor gav en kraftig ökning.

– Vi planerade numret långt i förväg som vi gör mestadels. Vi har jobbat hårt och målmedvetet under hösten där vi drar mer på vissa saker och fokuserar mer på bildjournalistik. Vi börjar se att det här får effekt och det här är en riktig karamell, säger Anders Juhlin.

Hur ska ni göra för att bibehålla den positiva trenden?
– Vi har en plan som vi följer med vässade nyheter och ett mer omfattande bildmaterial. Siffrorna visar att vi har hittat rätt. Det känns kul att kändisjournalistiken frodas.

Precis innan årskiftet berättade Resumé om hur Expressen.se tog bort ett bildspel med smygtagna semesterbilder på den amerikanska skådespelaren Jennifer Aniston.

Staffan Dopping reagerade på publiceringen och bilderna försvann efter en diskussion mellan tidningens medarbetare och pr-konsulten på Twitter. Pr-konsulten var tveksam till i fall tidningen hade vågat lägga ut liknande bilder på svenska kändisar.

– Förmodligen slinker bilder på Jennifer Aniston emellan eftersom hon är en utländsk offentlig person som troligtvis inte läser Expressen, sade Staffan Dopping till Resumé då.

Fridas förlagschef tror snarare att fokuset på bilder som visar utländska kändisar handlar om bristen på bilder från Sverige.

– Det beror helt på. I dagsläget har vi inte tillgång till det materialet. Det hade inte varit omöjligt för oss att publicera i fall vi haft bilderna. I det här fallet finns det täckning för att publicera eftersom kändisarna själva talat öppet om sina viktproblem, säger Anders Juhlin.

Är det känsligare att publicera bilder från exempelvis stranden på svenska kändisar?
– Det är svårare skulle jag säga. Men det hänger på många faktorer i fall man ska publicera bilderna.

Vad har ni fått för reaktioner efter just det här numret?
– Bara positiva. Jag såg någon negativ kommentar på Twitter från någon stockholmare som sa något. I övrigt är det många bloggare som har tipsat om numret.

Är viktproblem säljande för er del?
– All kändisjournalistik säljer om man hittar rätt vinkel och ton. Det kan också bli plumpt. Att ett nummer som vårt säljer så bra innan jul kan ha att göra med att träningskedjorna slår på stora trumman. Många hälsotidningar tar en nystart precis som läsarna.

Varför är inte era bilder plumpa?
– Vi har täckning för bilderna. I dessa fall har läkare och kändisarna själva kommenterat att problemen är direkt livsfarliga. Vi publicerar inte bilderna bara för att de är spektakulära.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Frida förlag

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.