Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kändisarna som kammar hem – trots Offsides minskade vinst

Publicerad: 18 November 2013, 10:29

Foto: Carl-Johan Söder, SVT.

Offside Press är moderbolag till tidningarna Filter och Offside. Bolaget delar ut nära en halv miljoner kronor till ägarna för det gångna räkenskapsåret – ägare är alltifrån Leif Pagrotsky och Kennet Andersson till Stina Dabrowski. En halv miljon i utdelning motsvarar dock en halvering jämfört med föregående räkenskapsår


Ämnen i artikeln:

Stina DabrowskiMattias GöranssonFilterLeif PagrotskyOffsideTobias Regnell

– Vi talade med en del stora förlag när vi drog igång verksamheten 2003  och det fanns ett intresse från dessa, men vi tycker att det var  roligare att få in privatpersoner. Aktieägarlistan är glada läsare som  har hyfsat med pengar, säger Tobias Regnell, vd och förlagsredaktör för  Filter, Offside, Hunger och Offside Press.

Han och Mattias Göransson  äger cirka 25 procent av aktierna. Exempel på andra aktieägare är Stina  & Dabrowski TV AB som äger 6,4 procent, Leif Pagrotsky 4,5  procent och före detta fotbollsproffset Kennet Andersson 5,05 procent.

–  Kjell Dabrowski sitter med i styrelsen och vi får en inblick i deras  världar. Vi kan exempelvis ringa Kennet Andersson och fråga om det  verkligen fungerar så i proffsvärlden angående en fotbollsidé som vi  har. Men självklart påverkar inte våra vad vi skriver om, utan det  är mer ett nätverk vi använder oss av, säger Tobias Regnell.

Aktieägarna  får en utdelning på 472 000 kronor för det gångna räkenskapsåret,  vilket kan jämföras med cirka en miljon kronor för året dessförinnan.

Finansnettot  har minskat för Offside från drygt 1,4 miljoner kronor under det förra  räkenskapsåret till 12 000 kronor under det sista räkenskapsåret –  bolaget har brutet räkenskapsår.

– Vi har inte påverkats av den  digitala utvecklingen så mycket, utan ser man på TS-siffrorna slår vi  upplagerekord för det gångna räkenskapsåret,
säger Tobias Regnell.

Han  uppger i stället att förlaget har satsat på utvecklingen av alltifrån  Offsides webb till skapa en SVT-dokumentär om Anton Hysén för  90-talisterna.

– En sådan dokumentär ger kanske ingen vinst precis, säger Tobias Regnell.

Offside Press har satsat hårt på olika bokprojekt under räkenskapsåret.  

Här är exempel ”Gräset är alltid grönare i Brasilien” och Johan Persson och Martin Schibbyes omtalade bok ”438 dagar”.

–  Vi är inne på den fjärde omgången och har tryckt den i 60 000 exemplar  och vi får nog nog trycka fler i morgon eller i över morgon, säger  Tobias Regnell.

”Gräset är grönare i Brasilien” har sålt i exempelvis England och Holland.

– Långa berättelser ligger nu nära vår kärnverksamhet. Vi sålde även 80 000 exemplar av ”Born to run”, säger Tobias Regnell.

Han  uppger också att Hunger har kommit ut med ett nummer än så länge och  att annonsförsäljningen blev dubbelt så hög som beräknat – 500 000 i  stället för 250 000 kronor.

Företaget har även dragit igång en rad  samarbeten som Allsvenskans stora pris ihop med Cmore och sedan tidigare  SM i fotbollskunskap, som sker i samarbete med fotbollskanalen.

– Jag ser framför mig att vi skapar fler sådana samarbeten, säger Tobias Regnell.

Ett orosmoln på horisonten är ett avtagande intresse för fotboll trots landets Zlatan-hysteri.

–  Då vi började fanns ett otroligt sug kring fotboll. Vi, Svenska Fans  och Sportbladet hade några riktigt glada år och det är klart att  fotbollsintresset inte kan fortsätta att växa lika explosionsartat hur  länge som helst, men om man tittar på Allsvenskans publiksiffror har det  verkligen planat ut, säger Tobias Regnell.

Ett ytterligare orosmoln är att inte lika många åker tåg och går till Pressbyrån och köper tidningarna.

–  Vi är självklart inte oberörda av allmänna trender. Vi har nog ändå  bättre förutsättningar än andra magasin i och med att vi erbjuder riktig  långläsning, säger Tobias Regnell.

Han berättar också att man drar igång Filter Special, vilket innebär extratjocka nummer under nästa år.

– Det är ett sätt att utveckla tidningen redaktionellt, men också ett sätt att få in fler annonsörer, säger Tobias Regnell.

Han tror inte att digitala satsningar kommer att bära verksamheten framöver.

–  Det är klart att vi vill kunna presentera innehållet på ett bra  digitalt sätt, men bannerannonseringen verkar ju ha stagnerat så det är  verkligen ingen självklar framgångsväg för oss, säger Tobias Regnell.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.