Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kändisarnas chockbilder på sina barn

Publicerad: 21 maj 2014, 04:09

"Alcazar”-Tess Merkels barn sniffar lim. Jessica Almenäs son spyr blod.

Foto: Peter Alendahl och Tomas Gidén.

Svenska kändismammor chockar sociala medier med hemska bilder på sina barn i en prokativ kampanj. S vill kriminalisera sexistisk reklam, och Twitter uppges vilja köpa svenska Soundcloud. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Jessica AlmenäsMorgonsvepet

Kändisarnas chockbilder – på sina barn
I en stark kampanj för SOS Barnbyar har svenska kändismammor anlitats. Bilder på deras barn i fattig miljö när de sniffar lim och spyr blod ska spridas i sociala medier i helgen under hashtagen #GuiltTripSunday på Mors dag. Byrån River ligger bakom idén.

TV4-profilen Jessica Almenäs är en av dem som har med sina barn i den provokativa kampanjen som väntas röra om i sociala medier, som en motvikt till alla mysbilder.

– Kampanjen är viktig, just för att den är provokativ. Jag tvekade först  när SOS Barnbyar presenterade idén men ju mer jag fick smälta den desto  mer kände jag att idén var spännande och Jack tvekade inte en sekund  när jag frågade honom. För honom var  det självklart att göra det för en sådan god sak, säger Jessica Almenäs till Aftonbladet.

Kändismammorna i kampanjen är Anitha Schulman, Annika Leone, Dessie Nilsson, Jessica Almenäs, Katrin Zytomierska, Paula Uribe, Tess Merkel och Tilde Fröling.

Övriga nyheter i Morgonsvepet

NBC:s revansch i USA
NBC har brutit den negativa tittartrenden or är nu – tack vare format som The Voice och NFL-rättigherna återigen störst i Prime Time TV-ratings, för första gången på ett decennium. Efter framgångarna med Cosby, Seinfeld och Vänner har NBC i flera år haft svårt att hävda sig i konkurrensen om tittarna, rapporterar Adage.

Twitter kikar på Soundcloud
Twitter uppges vara intresserat av att köpa den svenska musiktjänsten Soundcloud, enligt tekniksajten Recode, skriver flera svenska medier. Tidigare har en värdering på 45 miljarder kronor gjorts på Soundcloud.

Svenskt miljöpris till Unilever
Unilevers vd Paul Polman tilldelas Göteborgspriset för hållbar utveckling. Unilever genomför en stor omställning för att bli ett mer hållbart företag, skriver DI.   

Nordea väljer iZettle

It-bolaget iZettle har tecknat ett nordiskt samarbetsavtal med Nordea., skriver DI. iZettles ordförande Hans Dalborg, tidgare ordförande för Norde, uppges ha gjort affären möjlig.   

S vill kriminalisera sexistisk reklam
Socialademokraterna tycker inte att branschens självsanering genom Reklamombudsmannen är nog. Veronica Palm (S) vill stoppa reklam som är sexistisk och könsstereotyp, genom lagstiftning.
– Man behöver inte visa rumpor när man säljer bilar, säger Veronica Palm till Aftonbladet.

Facebooks Snapchat-utmanare
Slingshot. Det är namnet på den nya app som Facebook arbetat på i flera månader, enligt källor till Financial Times. Appen ses som en utmanare tilL Snapchat som tagit ungdomar världen över med storm, enligt Financial Times.

Över förväntan för Godzilla

Under premiärhelgen överträffade nya Godzilla-filmen förväntningarna och drog in totalt 1,3 miljarder  kronor  (196,2 miljoner dollar) i biointäkter, skriver Hollywood  Reporter, enligt DI. Därmed är Godzilla näst bäst på vita duken hittills i år – bara Captain America är vassare intäktsmässigt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.