Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Kanske så att kon springer fortare framåt”

Publicerad: 23 Januari 2012, 15:10

Lena Larsson, vd för Promedia-koncernen.

Foto: Promedia.

Idag kom dråpslaget till Promedia-koncernens anställda. Ledningen bedömer att tjänster motsvarande 100 årsarbetare försvinner: – Jag tycker inte att det är en kovändning, men ja vi har snabbat upp hastigheten jämfört med vad vi sade för ett halvår sedan, säger Lena Larsson, vd för Promedia-koncernen.


Ämnen i artikeln:

Lena LarssonPromedia

Enligt Lena Larsson var Promedia redan i höstas tydligt med att ge besked om att personalminskningar inte kan undvikas.

Hon  menar också att den omorganisation som genomfördes under hösten och som  innebar att man rent organisatoriskt skapade helt nya tidningsområden:  Örebro, Västmanland, Norrtälje och Södertälje inte hade någon koppling  till personalnedskärningar:
– Det handlade endast om att  förändring ledningsstrukturen och ända upp till den högsta nivån.  Därifrån är steget långt till den vardagliga organisationen, säger Lena  Larsson.

Hur ser du egentligen på att ni måste göra er av med massa folk?
– Vi har gjort en bedömning att det här är absolut nödvändigt för att ställa om till hur omvärlden ser ut, säger Lena Larsson.

Här  menar hon att det inte bara håller att göra nedskärningar för att sänka  kostnaderna, utan att det ytterst handlar om att nagelfara alla  processer för att se vem som gör vad, när och hur.

Men det känns ändå lite som en kovändning från er sida?
– Det kanske snarare är så att kon springer fortare framåt, säger Lena Larsson.

Hon  menar också att Promedia antingen kunde valt en mer sluten process där  personalen plötsligt får besked om att tjänster skulle försvinna eller  så man kunde man valt en mer öppen process.

Här gick Promedia på det  sistnämnda alternativet:
– Om vi inte gör på det viset tar vi inte tillvara på den kunskap som finns inom organisationen, säger Lena Larsson.

Tjänster motsvarande 100 årsarbetare är endast en preliminär uppskattning:
– Jag känner mig som en politiker, men jag måste svara att vi har inte  suttit i något hörn och räknat precis, säger Lena Larsson.

Promedia ska genomföra ett antal utredningar och projekt för att komma tillrätta med problemen.

Lena  Larsson räknar med att den kompetens som finns inhouse ska räcka, men  utesluter inte att man kan behöva koppla in konsulthjälp.

Ni  talar om förändrade medievanor och vi har även sett kvällstidningar och  liknande minska sin personal. Hur ska egentligen mediebranschen tackla  det här?
– Vi väljer att tackla det hela på det här sättet, säger Lena Larsson.

Promedia har 700 anställda.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lena LarssonPromedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.