Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kärrbrink hoppas på tur och Silvstedt

Publicerad: 3 September 2009, 12:25

Eniros vd Jesper Kärrbrink har tillsammans med Providers Håkan Ramsin gett ut sin andra thriller, Ängel & Demon på Ordupplaget. Som lockvara erbjuder förlaget två Trisslotter från Kärrbrinks förra arbetsgivare: Svenska Spel. – Jag förstår kopplingen, men har inget med saken att göra, säger Jesper Kärrbrink till Resume.se


Ämnen i artikeln:

Jesper Kärrbrink

Eniros vd Jesper Kärrbrink är också författare. Foto: Svenska Spel. Bilden är ett montage.

Deckarduon Kärrbrink & Ramsin har tidigare gett ut finansthrillern Dödlig exit på Fischer & Co.
Sin uppföljare Ängel & Demon ger de ut på kvällstidningsräven Sigge Sigfridssons förlag Ordupplaget, samme Sigfridsson som är en av grundarna av Piratförlaget.

Tillsammans med Liza Marklund utmanade Sigfridsson bokhandlarna med okonventionella försäljningsmetoder, bland genom att använda kvällstidningens distributionsvägar som försäljningskanal: mackar och butiker.

Nu satsar han alltså på en annan folklig företeelse: Trisslotten, en bästsäljande produkt hos Svenska Spel, Jesper Kärrbrinks förra arbetsplats som han sa upp sig från när Margareta Winberg blev ordförande för förra våren.

Men trisslotterna är inte hans idé, understryker Jesper Kärrbrink.
– Jag förstår kopplingen, men har inte med saken att göra. Det var förlagets egen idé och jag tyckte bara att det var en kul grej, säger Jesper Kärrbrink.

Utpriset på Ängel & Demon ligger i handeln på runt 200 kronor. Förstaupplagan av boken är tryckt i 10 000 exemplar, vilket skulle betyda att förlaget skulle behöva köpa 20 000 Trisslotter om alla böcker såldes till löftet. Totalt skulle alltså ”trissubventioneringen” gå loss på en halv miljon kronor i kampanjpengar.

Och enligt den alltid lika optimistiske Jesper Kärrbrink går i alla fall försäljningen av Ängel & Demon strålande.
– Den säljer som smör i solsken… ha ha.

Och recensionerna?
– Blandade. Läsarrecensionerna har varit väldigt positiva, men det finns också ett gäng bloggar som fullkomligt massakrerat den – utan att ha läst den. Det har gått loss på att två direktörer skrivit en bok med Victoria Silvstedt på omslaget.

Känner du Victoria Silvstedt sedan tidigare?
–Nej, vi tog en rövare och frågade om hon var intresserad. Och det var hon.

Vad hoppas du att kunna sälja?
–Jag skulle vara jättenöjd med att sälja de tryckta 10 000 och lika många i pocket.

Hur mycket sålde ni av Dödlig exit?
– 7000 totalt, inklusive pocket.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Jesper Kärrbrink

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.