Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Kasta hafsverket i papperskorgen"

Publicerad: 7 Oktober 2009, 14:25

Radiochefen Mats Svegfors får stenhård kritik för extraknäcket som film­utredare. – Utredningen är ett hafsverk som lämpar sig bäst i papperskorgen, säger TV4:s vd Jan Scherman. SVT:s dramachef Gunnar Carlsson spär på kritiken: – Det visar att ett antal personer som inte vet något om film ligger bakom utredningen.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanSVTMats SvegforsTV4

truefalse

TV4-chefen Jan Scherman, SVT:s dramachef Gunnar Carlsson och radiochefen Mats Svegfors.

I går klockan 9 skulle den svenska medie- och film­eliten ha undertecknat en tvåårig förlängning av filmavtalet. Det skulle garantera ytterligare en halv miljard kronor i stöd till svensk filmproduktion.

Så blev det inte.

Två timmar senare skulle Mats Svegfors, som har utrett filmstödet vid sidan av radiochefsjobbet, presentera den nya filmutredningen.

Så blev det. Men Mats Svegfors kunde inte vifta med ett undertecknat nytt avtal. Hans utredning var försenad, men han försökte ändå få parterna att skriva på innan de visste vad utredningen skulle innehålla.

”Utpressning”
I ett brev från den 24 september skriver Mats Svegfors:
”Om jag inte mottagit motsatt besked från er senast den 1 oktober är det min avsikt att föranstalta om att ni rent praktiskt kan underteckna avtalsförlängningen onsdagen den 7 oktober kl 09.00.”

”Om ni inte protesterar är det ja” kallas negativ avtalsbindning i marknadsföringen och är förbjudet. Mats Svegfors attityd har retat TV4:s vd Jan Scherman rejält:
– Minst sagt märkligt. Parterna ska godkänna en förlängning utan att ha sett utredningen och skriva på in blanco utan att veta hur filmpolitiken ska utformas. Det är på ren bondsvenska utpressning.

Jan Scherman ger heller inte mycket för filmutredningen, som presenterades i går:
– Jag skulle beskriva den som Mats Svegfors ofullbordade. Det är ett hafsverk, en ensidig partsinlaga som lämpar sig bäst för papperskorgen. Jag är förvånad över detta mycket bristfälliga slutresultat.

Vad är så uselt?
– När Mats Svegfors beräknar storleken på parternas stöd tas bara 171 miljoner till Svenska filminstitutet med. Men tv-bolagen garanterar ju ytterligare 60 miljoner som inte alls räknas in.
– Tv-bolagen gör mycket drama som Mats Svegfors inte räknar som film. Och när han diskuterar andra plattformar än bio tas tv inte ens med.

Något mer som upprör dig?
– Tidigare har Filminstitutets del i en produktion inte gett något ägande i filmen. Nu ska den delen tillfalla filmproducenterna i form av ägande i filmen. Varför ska en part gynnas på det sättet?

Ett beställningsverk
Bland aktörerna uppfattas den delen av förslaget som ett beställningsverk från Sveriges Filmproducenter, där MTG:s chefslobbyist Björn Rosengren är ordförande.

Även SVT:s dramachef Gunnar Carlsson sågar det nya filmavtalet på både bredden och tvären.
– Det visar bara att ett antal personer som inte vet någonting om film, inklusive Björn Rosengren, ligger bakom utredningen.

Gunnar Carlsson är inte nådig. Han konstaterar att utredaren Mats Svegfors har begått ett grundläggande fel:
– Det är anmärkningsvärt att han har lagt fram ett avtal som inte är finansierat. Dessutom är han heller inte blyg utan skriver själv att det inte finns förutsättningar att driva en statlig filmpolitik från och med januari 2011. Det säger hel del om kvaliteten på utredningen.

Grundidén är att ersätta dagens avtal med ett ökat momsuttag.
– Ja, idén är att göra film­avtalet kostnadsneutralt för staten. Men han har ju inte lyckats övertala finansdepartementet.

Enligt Gunnar Carlsson finns det många andra detaljer i förslaget som SVT är tveksamma till. Björn Rosengrens positiva omdömen (se nedan) kommenterar han:
– Det tror jag det. Det är ju nästan han som har skrivit avtalet. Han är väl den ende som är nöjd.

SVT bidrar med runt 70 miljoner per år till filmbranschen. 36 miljoner går till Filminstitutet medan 34 miljoner går till SVT:s samproduktioner.

Den fördelningen kommer inte att ändras på grund av ett nytt avtal, allt enligt en proposition till riksdagen.
– Men med förslaget blir både SVT:s och alla andras pengar mindre värda om producenten plötsligt får tillgodoräkna sig Filminstitutets del. Dessutom skulle det ske en rätt märklig reglering av en fri marknad, i ett tidevarv av avregleringar. En producent som går in med 2 Mkr i en produktion kan plötsligt få tillgång till 9 Mkr från Filminstitutet. Den fördelningen har parterna tidigare förhandlat om på en fri marknad.
– Det här kan få till följd att man försöker finansiera filmer på andra sätt i framtiden.

Nytt försök i dag
I dag gör kulturdepartementet ett nytt försök att få parterna att skriva under. Men MTG:s informationschef Bert Willborg säger:
– Det finns gott om tid att skriva på, avtalet gäller ju även nästa år och behöver inte förlängas förrän vid årsskiftet. Vi ska gå igenom utredningen först, innan dess vill jag inte diskutera detaljer.

Vad säger du om Björn Rosengrens dubbelroll i dramat?
– Björn är professionell nog att sära på sina roller.

Förslaget om att höja filmmomsen för att finansiera en statlig filmpolitik skulle kunna slå mot biografbranschen. Men Thomas Runfors, informationschef på SF Bio, säger att han inte tror effekten blir så stor för SF.
– Om momsen höjs till 25 procent ersätter den både biografavgiften på 10 procent och den tidigare momsen på 6 procent. Effekten blir en höjning med 7 procent, å andra sidan vet vi ju inte hur biografbranschen ser ut om de 1,5 år när avtalet ska börja gälla.

Förstår inte kritiken
Mats Svegfors förstår inte kritiken om utpressning:
– Jag ville ha avtalet i hamn så att det inte skulle uppstå osäkerheter när utredningen presenterades. Jag tyckte det fanns en finess i att de tog ställning till en förlängning oberoende av betänkandet.

Utredningens förslag att gynna filmproducenterna med ägande i filmerna ser han som statens sak att avgöra:
– Om förslaget går igenom blir det ju staten som satsar pengarna, inte parterna. Staten måste ju få ha uppfattningar om vad pengarna ska få användas till. Och det är dålig lönsamhet i svensk filmproduktion.

Men har Björn Rosengren fått för stort inflytande på utredningen?
– Jag har lyssnat på olika parter och jag kan inte se att det handlar om att gynna eller missgynna någon.

Är du nöjd med ditt utrednings­arbete?
– Jag hade ju helst presenterat ett avtal. Nu går det ansvaret över till kulturdepartementet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.