Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Katastrofresultat för NY Times

Publicerad: 24 Oktober 2008, 06:25

New York Times gjorde ett katastrofalt dåligt resultat tredje kvartalet. Kreditvärderingsinstitutet Moody´s har gett mediebolaget skräpbetyg och ledningen jämför situationen med 1930-talets depression.


USA:s tredje största, och lönsamma, dagstidning New York Times känner av den finansiella krisen och oron för recession. Samtidigt lider bolaget långsiktigt av strukturella förändringen genom att annonsörerna flyttar allt mer annonsering från papper till webb.

Printannonseringen minskade med drygt 18 procent under tredje kvartalet.

– Halva nedgången kom från eftertextannonseringen, sade New York Times vd Janet Robinson i ett uttalande i går.

Antalet besökare och sidvisningar i mediebolagets tidningar, där bland annat Boston Globe ingår, ökar men den digitala annonsingången ar bara ökat med 2,5 procent och kan alltså inte kompensera för annonsnedgången på papper.

Efter stora nedskrivningar minskade nettovinsten med 51 procent till 6,5 miljoner dollar. Det betyder att marginalen är under 1 procent.

Finanskrisen har inneburit att en kraftig uppgång antalet besökare på bolagets sajter ökar kraftigt men samtidigt har viktiga annonsörer från finanssektorn försvunnit.

– När vi nu går in i det fjärde kvartalet är förväntningarna på annonsintäkter begränsade, säger Janet Robinson.

New York Times aktie sjönk till lägsta nivån på 17 år och nu har Moody´s sänkt kreditbetyget till skräpnivå.

Konsekvensen är att de besparingar på 260 miljoner dollar fram till nästa år som aviserats blir betydligt större.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.