Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Kent Ekeroth får rätt mot SvD

Publicerad: 31 Juli 2017, 08:05

Svenska Dagbladet ska betala 18 000 kronor till Kent Ekeroth efter att tidningen publicerat film och stillbilder från den så kallade järnrörsskandalen.


Ämnen i artikeln:

Kent EkerothSvenska DagbladetSverigedemokraterna

Kent Ekeroth har drivit flera processer, med varierande framgång, mot olika mediebolag som publicerat bilder från den så kallade järnrörsskandalen 2010. Nu har han fått rätt i en tvist mot Svenska Dagbladet som ska betala 18 000 kronor till Ekeroth för sina publiceringar. Dessutom måste de betala hans rättegångskostnader på 1.592 kronor. Det slog Lunds tingsrätt fast i fredags.

Ekeroth nekades däremot ersättning för att publiceringarna, enligt hans egen utsago, lett till en ökad hotbild mot honom.

SD-toppen hade yrkat på 21 000 kronor. Men Svenska Dagbladet motsatte sig anspråket med hänvisning till att yttrandefriheten i detta läge bör komma före upphovsrätten. Tidningen hävdade också att de hade tillstånd av Expressen, som avslöjade filmklippen, att publicera bildmaterialet.

Staffan Teste från Bildombudsmannen AB företräder Kent Ekeroth i de olika tvisterna.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.