Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kidsen låter sig inte styras av tv-tablån

Publicerad: 29 april 2015, 08:17

Majoriteten av barnen i undersökningen Orvesto Junior styrs inte av tv-tablån

Foto: Colourbox

I dag presenteras TNS Sifos mätning Orvesto Junior som visar mediekonsumtionen bland barn mellan 7 och 15 år. I undersökningen svarade 57 procent av barnen att de tittar på rörlig bild på nätet varje dag. Motsvarande siffra för tablå-tv ligger på 32 procent.


Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Sedan flera år tillbaka har rörlig bild varit den populäraste aktiviteten på nätet bland barn. En nyhet i årets Orvesto Junior är att man undersökt medievanorna på dator, surfplatta, mobil, tv och smart tv.

Att titta på rörligt innehåll när man vill har blivit ett allt vanligare beteende bland svenska mediekonsumenter samtidigt som tjänsterna blir allt fler. Orvesto Junior visar att inte heller barnen i första hand låter sig styras av tv-tablån. Varje dag tittar 57 procent av barnen 7-15 år på film, klipp, serier och tv-program på nätet.

32 procent av barnen uppger att de tittar på tv-program på sändningstiden varje dag. Att ladda ner rörligt innnehåll från nätet är dock inte lika vanligt förekommande bland de yngre. 14 procent tittar dagligen på nedladdade film, klipp, serier eller tv-program.

När det kommer till plattformar är surfplattan barnens förstahandsval. Enligt undersökningen tittar 26,8 procent av barnen på rörligt innehåll från surfplattan varje dag. Motsvarande siffra för tv/smart-tv/spelkonsoll ligger på 25,1 procent. Dagligen använder 21,7 procent av barnen mobilen för sitt tittande medan 21,1 procent tittar på rörligt innehåll från sin dator varje dag.

Undersökningen visar att 90 procent av barnen har tillgång till en smartphone, medan 88,5 procent har en surfplatta i hemmet. När barnen fick frågan om vilken plattform de skulle sakna visade sig tv-apparaten och smartphonen ligga närmast barnen. 60 procent uppgav att de skulle sakna plattformarna väldigt mycket.

Om Orvesto Junior
Mätningen genomförs postalt en varje år under perioden februari till mars. I år deltog totalt 2024 barn och ungdomar vilket motsvarar 964 000 barn och ungdomar runt om i Sverige. I år hade barnen även tillgång till webb-portalen "Ung 2015" som stöd när de svarade på undersökningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.