Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kina rasar mot SVT – lämnar in protest till UD

Publicerad: 25 September 2018, 05:31

Foto: Skärmdump / Youtube

UPPDATERAD. Kina fortsätter att rasa över SVT:s satirinslag, Apple förvärvar Shazam och Instagram-grundarna lämnar efter bråk med Facebook. Detta och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookSVTMorgonsvepetKina

Efter SVT:s satirinslag – Kina lämnar in protest till UD
Det satiriska inslaget i SVTs "Svenska Nyheter", riktat mot kinesiska turister, fortsätter att irritera Kina. Nu skriver Aftonbladet att Kina lämnat in en protestanmälan till UD, där man anser att inslaget både var fördomsfullt och provokativt.

Men UD verkar inte speciellt bekymrade över protesten.

– Utrikesdepartementet svarade med att konstatera att det råder yttrandefrihet i Sverige, säger Buster Mirow Emitslöf på UD:s kommunikationsavdelning till tidningen.

Ulrika Bergsten, SVT:s Asienkorrespondent, säger att den engelspråkiga tidningen "China Daily" skrivit ett inlägg på ledarsidan där man anklagar svensk tv för att vara öppet rasistiska och visa sinofobi. Hon påpekar även att satir är ett ovanligt inslag i den kinesiska tv-tablån.

– Det är viktigt att säga att det här med satir är inget som förekommer i underhållningssyfte här i Kina. Det förekommer i princip inte alls, säger hon till SVT.

SVT nöjde sig inte med att lägga upp inslaget på sina egna plattformar, utan publicerade även filmen på den kinesiska plattformen Youku. Men efter kritiken har man nu valt att plocka bort filmen från Youku.

– Syftet med publiceringen på Youku av enbart sketchen var att fånga upp kinesiska reaktioner. Detta var ett misstag av oss då helheten av vårt budskap gick förlorad, och vi kan förstå att den gjort enskilda personer ledsna vilket vi beklagar, säger Thomas Hall, programchef på SVT Nöje, till SVT.

Se inslaget:


Apple förvärvar Shazam

Den populära musik- och ljudigenkänningsappen Shazam har i flera år hjälpt
användarna att hitta information om låtar. Sedan starten har den laddats ner över en
miljard gånger och är en av världens mest omtyckta musikappar.

I ett pressmeddelande meddelar nu Apple att man förvärvar Shazam-appen, som inom
kort kommer att bli reklamfri. Med uppköpet vill Apple erbjuda fler sätt att upptäcka
och uppleva musik.

– Apple och Shazam delar en lång historia. Shazam var en av de första apparna som fanns i App Store när det lanserades och har sedan dess blivit en favoritapp för musikälskare världen över, säger Oliver Schusser, Apples vice president för Apple Music, i en kommentar och fortsätter:

– Vi delar ett intresse för musik och innovation och ser verkligen fram emot att föra samman våra team för att kunna erbjuda användarna ännu fler suveräna sätt att upptäcka, uppleva och njuta av musik.

Instagram-grundarna lämnar företaget efter bråk med Facebook
Enligt källor till Bloomberg har Instagrams medgrundare Mike Krieger, vd, och Kevin Systrom, teknikchef, hamnat i konflikt med Mark Zuckerberg och Facebook. Konflikten är så pass stor att båda nu väljer att lämna företaget, vilket de själva bekräftar till Venturebeat.

Både Mike Krieger och Kevin Systrom väljer dock att inte gå ut med varför man lämnar sina poster. Facebook har i sin tur avböjt att kommentera saken.

Snapchat inleder samarbete med Amazon – testkör shoppinglänkar
E-handelsjätten Amazon har inlett ett samarbete med Snapchat kring bildbaserad shopping. Det skriver bland annat Bloomberg. Med bildbaserad shopping kan användaren ta bild på önskad vara och via en pop-up-ruta få en direktlänk till produkten på Amazon.

Att Snapchat och Amazon inleder ett samarbete kommer inte som en chock. Redan i somras cirkulerade det rykten om att ett samarbete var nära och nu är det alltså dags för funktionen att testas på ett begränsat antal användare i USA.

Mittmedia lanserar automatisk personalisering på samtliga nyhetssajter
Under oktober kommer Mittmedia att lansera automatisk personalisering på samtliga nyhetssajter. Tanken är att skapa en bättre användarupplevelse och digital läsaraffär. Personaliseringen bygger på Mittmedias dataplattform Soldr och skapas bland annat med hjälp av maskininlärning, där man skräddarsyr artikelurvalet efter kundens behov.

– Den tydligaste förändringen blir att den startsida en inloggad användare ser förmodligen är en annan än den grannen, kollegan eller kompisen möts av, säger Mittmedias sajtchef Katarina Ellemark i en kommentar.

– Våra redaktioner kommer fortfarande att välja ut de översta nyheterna på sajten, som alltså är samma för alla inloggade. Resten av startsidan flödas in automatiskt och helt personaliserat. Självklart känner algoritmen av vad redaktionen lagt i topp så att det inte blir dubbletter.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

FacebookSVTMorgonsvepetKina

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.